الطريق
الخميس 2 مايو 2024 02:18 صـ 22 شوال 1445 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

”ابتزتني وحرمتني من ولادي”.. شاب يقيم دعوى نشوز ضد زوجته

محكمة الاسرة
محكمة الاسرة

عاش حياة غربة عدة سنوات، من أجل توفير مستوى معيشى لائق لزوجته وأبنائه، وعندما قرر العودة للعيش والعمل ببلده، وقرب أسرته ليستعيد ما حُرم منه طوال سنين البعد، فوجئ بما لا يتوقعه، استقبلته زوجته أسوء استقبال، فهددته وواصلت مساومته على أبنائه، فأقام الزوج دعوى نشوز، أمام محكمة الأسرة بزنانيرى، وادعي تعرضه للعنف على يد زوجته، ومواصلتها ابتزازه، وتعريض حياته للخطر، بعد زواج استمر 8 سنوات.

يقول الزوج في دعواه: "طردتني من بيتي ورفعت عليا دعوى خلع مرتين، واستولت علي العفش والشقة".

 

أقرأ أيضاً مصرع شاب في مشاجرة عائلية بين ”مسجلين خطر” ببورسعيد

ويضيف الزوج:" عشت في جحيم بعد رجوعي من العمل بره مصر، عشان اقدر ارجعها بيتها، رفضت وغضبت من رجوعى العمل في مصر، و ابتزتني اما ارجع لشغلي بره مصر او اطلقها، ورفعت عليا دعوى خلع طالبت بنفقات، ساومتني على توقيع شيكات عشان اشوف ولادى".

 

ويتابع: "حبي ليها وقعني في شر اعمالي، بعد ما اتحملت العيش بره مصر بعيد عن أهلي وصحابي، عشان اوفر لها مستوي معيشي يليق بيها وطلباتها، اتحملت إهانتها، وسبتني في أيام صعبة أكتر من مرة، وطلقتني بالرغم من توفيرى لها كل احتياجاتها، وخدت عليا حكم سجن 6 شهور فى دعوى تبديد بعد ما رجعت لها كل حقوقها".

 

ويؤكد: "أجبرتنى أرجعها لها، بعد ما ابتزتني بولادي، وبلطجة أهلها عليا وأنهم يحرموني من ولادي،، وفى كل مشكلة بينا كانت تطردني من البيت، بسبب جبروتها وكل مرة كنت أحاول أهدي المشاكل واكسب ودها، عشان متروحش لمحكمة الأسرة".