الطريق
الجمعة 26 أبريل 2024 08:52 صـ 17 شوال 1445 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

مطلوب حيا.. شاب يعيد 175 ألف جنيه لأم باعت منزلها لعلاج ابنها من السرطان

سائق التاكسي_مصدر الصورة_سوشيال
سائق التاكسي_مصدر الصورة_سوشيال

تداول عدد من رواد موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك موقفا شهامة جديدة لشاب منياوي يقطن بمحافظة المنيا ويعمل سائق تاكسي بعد أن أعاد 175 ألف جنيه كانت قد تركته إحدي الأمهات داخل تاكسي بعد أن باعت منزلها لإنفاق آخر ما تملك لعلاج ابنها من مرض السرطان.

الشاب أحمد حجازي، أعاد من جديد أمل إنقاذ روح أحد الأطفال يعالج من مرض السرطان بعد أن أعاد المبلغ إلي والدته، والذي انتشرت صورته وقصته بسرعة البرق عبر موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك وطالب المستخدمين بالعثور على هذا الشخص حيا أو ميتا لتكريمه.

ونشرت إحدى الأمهات على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك منشورا يكشف كواليس القصة، قالت فيه: "إنني أتقدم بكل الشكر والتقدير والاحترام لهذا الشخص الخلوق باختصار مش هطول عليكم، أنا ركبت معاه أنا وابني من عند المواقف وابني تعب مني لأنه مصاب بالسرطان، والحمد لله قولتله عايزة اطلع المنيا الجديدة قالي اتفضلي بقوله كام قالي اركبي الأول يا أستاذة ولو مش معاكي خالص اركبي".

وأضافت "المحترم ابن الناس بيبان عليه، ووصلت بالفعل المنيا الجديدة، لكن نسيت شنطتي معاه والشنطة كان فيها ملابسي و 175 ألف جنيه نزلت وحاسبته لكن افتكرت الشنطة بعد ما أخويا ما أخد مني ابني وقعد يعيط".

واستكملت: "أخويا قالي بسرعة تعالي نعمل محضر لسه بقوله عوضي علي الله أنا لسه بعت الشقة علشان علاج الني تروح الفلوس، ولقيت المحترم ابن المحترمين وصل بالتاكسي وبيقولي متخافيش فلوسك وشنطتك معايا حاولت أعمل معاه أي حاجة لكنه رفض بعد ما عرف حالة ابني ومعرفتش اقدمله مكافأة، ورفض ومأخدش غير حساب التاكسي بس 35 جنيه بس هو اتعرفنا عليه أنا وأخويا هو إنسان بمعنى الكلمة".

اقرأ أيضًا: وظيفة جديدة وراتب كبير.. توقعات الجوزاء المالية والمهنية لعام 2023