الطريق
الإثنين 29 أبريل 2024 02:38 مـ 20 شوال 1445 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

انتقادات كبيرة لإعلان بنك مصر بعد غناء محمود العسيلي على جبل موسى

غناء العسيلي في إعلان بنك مصر
غناء العسيلي في إعلان بنك مصر

تعرض إعلان بنك مصر في شهر رمضان، لانتقادات شديدة على نطاق واسع، بعد غناء كلًا من الفنان محمود العسيلي، والفنان حمزة نمرة، على قمة جبل موسى، الأمر الذي اعتبره الكثيرون إساءة لقدسية المكان.

وتداول رواد مواقع التواصل الاجتماعي منشورات، تحمل انتقادات شديدة اللهجة لمحمود العسيلي، مع تداول صورًا أثناء غناءه لأغنية جوايا نور ما ينطفيش الخاصة بإعلان بنك مصر لموسم رمضان 2023، مع انتقاده بشكل كبير، بسبب غنائه على جبل موسى وهو نفس المكان الذي تحدث فيه النبي موسى مع الله عز وجل.

من جانبه، قال أحد رواد على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك" عبر صفحته الشخصية، "العسيلى لابس سلاسل وبيغنى لبنك مصر.. بيغني فين؟! بيغني وهو واقف على الأرض الطاهرة اللي ربنا سبحانه وتعالي كلم فيها سيدنا موسى عليه السلام، وكمان المكان الوحيد على الأرض اللي تجلى فيه ربنا سبحانه وتعالي.. جبل الطور سيدنا موسى لما جه يطلع على الجبل ربنا قاله فأخلع نعليك إنك بالوادي المقدس طوى وإحنا في غفلة والله.

وأضاف أحد رواد موقع "فيس بوك"، "إعلان إيه اللى عاجبكوا ده؟! وعارضة إيه اللى مخلياكوا مبهورين بيها !! إنتو عارفين العسيلي بيرقص وبيغنى مع بنات بلبس خليع فين؟ واقف على جبل سيدنا موسى المكان المُقدس اللى كٓلم فيه ربنا بجلالة قدره هو بيغنى فيه، ده إن دل على شيء فهو إننا بقينا في غفلة".