الطريق
الجمعة 3 مايو 2024 07:05 مـ 24 شوال 1445 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

تخلص منها ببندقية.. فوبيا فؤاد المهندس التي لم يتوقعها أحد

فؤاد المهندس
فؤاد المهندس

فى الحياة غالبا ما نصادف كثير من الناس الذين يعانون من الفوبيا، ولأن النجوم شأنهم كشأن الجميع، وجدنا من بينهم من يعلن عن إصابته بالفوبيا، ومن أبرز هؤلاء النجم الكبير فؤاد المهندس، الذى قال إنه يعانى من فوبيا الفئران.

وحكي المهندس فى حوار سابق له بمجلة الكواكب التفاصيل وقال : "فى أول الجواز كنت عايش فى العباسية فى بيت نسايبى.. على حافة صحراء العباسية عند مشارف مقبر الغفير.. يعنى عندنا شباك بيطل على الدنيا وشباك بيطل على الأخرة.. ولانه كان أخر بيت فى المنطقة فكنا أول من يستقبل الفيران فى البيت.. وأنا بخاف منهم واترعب فوق ما حد يتخيل".

وحين سأله المحرر عن السبب الذى جعله يوافق على البقاء فى هذا البيت، قال المهندس : "وافقت لأن البيت كان لقطة.. كفاية أقولك أن الصالة كان طولها مثلا 11 متر".

وتابع المهندس أنه بعد الزواج اصطحب زوجته إلى الإسكندرية لقضاء شهر العسل، وحين عاد بدأت الأزمة التى قال عنها : "لما رجعت أول يوم نمت من التعب محستش بحاجة..تانى يوم رجعت البيت متأخر لقيت الدنيا هس هس والبيت مضلم وحاجة تخوف.. وأول ما دخلت الصالة حسيت بحركة غريبة .. وهنا بدأت الأفكار السوداء تطاردني، وقلت ليكون البيت مسكون بالأشباح ولا حاجة؟ ومع ذلك تقدمت بشجاعة وخرجت على طراطيف صوابعي وقلت بشجاعه "مين ..مين ؟" وسكت الصوت وبعدين رجع من جديد وفجأة لقيت غاغة برة فجريت ولعت النور وعنها لقيت فيران أشكال وألوان.. أبيض وأسود ورمادي".

وأضاف المهندس : "جريت على مراتى أقول لها الحقى .. فقالت فى إيه ؟ قلت لها الصالة مليانة فيران فقالت طيب وإيه يعني.. أتاريهم عارفين الحكاية وحاولوا يبيعوا البيت أكتر من مرة ومعرفوش"، وهنا سأله المحرر : كيف تعاملت مع هذا الوضع؟ ليجيب النجم الكبير : "أبدا، تشجعت، وتانى يوم رحت اشتريت بندقية رش وكل يوم الساعة 8 لحد الساعة 12 بقيت أقعد فى مكان عالي واصطادهم واحد واحد لحد ما قضيت عليهم، وعلى خوفي منهم".