الطريق
الأحد 12 مايو 2024 09:18 صـ 4 ذو القعدة 1445 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

«وزير الغلابة».. محل طيور في القاهرة يبيع الفرخة بـ 30 جنيها (فيديو)

صورة من الحدث
صورة من الحدث

سجلّت أسعار الفراخ، قفزة جديدة بالأسواق وتراوح سعرها ما بين 72 و73 جنيها، ومع ذلك ظهرت مبادرة غريبة من محل طيور في منطقة باب الشعرية بالقاهرة يطلق على نفسه اسم "وزير الغلابة" لبيع الفرخة التي تزن نحو 1200 جراما بسعر 30 جنيها فقط.

تداول رواد مواقع التواصل الاجتماعي خلال الساعات الماضية مقطع فيديو يوثق توافد مئات المواطنين على أحد محال الطيور بمنطقة باب الشعرية، لشراء فرخة بـ 30 جنيها.

ويظهر المقطع المصور تزاحم على المحل خلال قيام العاملين بتوزيع الفراخ على الزبائن وتحصيل الأموال منهم، بينما يستخدم صاحب المحل الذي يدعى أبو أنس الفرارجي، مكبرات صوت للترويج إلى بضاعته والتحدث مع عملائه.

ونشرت فتاة تدعى نرمين مختار الفيديو عبر صفحتها الشخصية بموقع فيسبوك، وعلقت عليه: "لسه في خير في الشعب أنا كنت فاكراه بيبيع فراخ ميتة أو إشاعات لكن تأكدت أنه فعلا، معندوش جشع التجار اللي بنشوفه كل يوم، الرجل ده عنده مزارع فراخ و بيبيعها بأقل سعر، يعني الفراخ الحشو تعمل 30 حنيها، والفراخ البيضا تعمل 50 جنيها".

وأضافت: "سألت ناس اشتروا من عنده و الفراخ صاحية الحمد لله، بس تقريبا لازم تروحوا من 6 الصبح عشان تعرفوا تشتروا من الزحام".

فيما كتب حساب باسم قمر علام تعليقا على الفيديو: "أيوة عندنا فعلاً الكلام ده صحيح وحصل، المحل شطب قبل العصر، ربنا يهدي ويفضل كده على طول، خلي الناس تاكل والمستغلين حالهم يقف لحد لما يبقوا زيه وربنا قادر على كل شيء".

اقرأ أيضًا: «خليك لطيف».. كيف تنجو من هجوم أنثى القرش الغاضبة؟