الطريق
الجمعة 10 مايو 2024 12:25 مـ 2 ذو القعدة 1445 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

تقديرا لمعلمه.. الرئيس السيسي يرفض التحرك قبل اللواء محمود طلحة بعد مصافحته

الرئيس السيسي واللواء محمود طلحة
الرئيس السيسي واللواء محمود طلحة

انصت الرئيس السيسي، إلى حديث اللواء محمود طلحة المدير الأسبق لكلية القادة والأركان، عن تفاصيل وذكريات حرب أكتوبر المجيدة، خلال مشاركته بالندوة التثقيفية للقوات المسلحة بمناسبة مرور 50 عاما على نصر أكتوبر.

وتوجه الرئيس السيسي إلى اللواء محمود طلعت عقب انتهاء كلمته خلال الندوة التثقيفية للقوات المسلحة؛ لمصافحته وتقديم الشكر إليه.

اقرأ أيضًا: حرب أكتوبر 1973.. القوات المسلحة تعرض فليمًا بعنوان «أيام لا تنسي»

ورفض الرئيس السيسي، أن يتحرك قبل اللواء محمود طلحة بعد مصافحته؛ تقديرا من الرئيس السيسي لأستاذه ومعلمه.

وأكد الرئيس عبدالفتاح السيسي، أن الجيش المصرى الوحيد الذى كان يستطيع الانتصار فى 73 قائلا: "كان عندى 13 سنة وفاكر كل حاجة اتعملت.. رأس العش والمدمرة إيلات وحريق الزيتية أى بيان اتقال كنت موثقه.. وجايب جرايده والكتب اللى اتكلمت عن اللى حصل".

وأضاف الرئيس السيسي قائلا: "فيه مقالة واحدة من ضمن المقالات اللى اتكتبت ضمن خطة الخداع الاستراتيجى كتبها المفكر العظيم محمد حسنين هيكل.. كان بيتكلم فيها عن محاولات العبور والنتائج اللى ممكن تحصل.. كنت بقرأ كل المقالات اللى بتصدر عن الحرب والصراع وحرب الاستنزاف لو جبتهالكم وهى بقالها من أكتر من 52 سنة بعد السبعينيات وشوفتوها هتعرفوا قد إيه حجم القفزة.. والله لا أبالغ عشان أنا مصرى أو علشان أنا ظابط جيش.. ده مكنش ممكن حد تانى يعملها إلا الجيش المصرى فى الوقت ده"

موضوعات متعلقة