الطريق
الجمعة 19 أبريل 2024 06:42 مـ 10 شوال 1445 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

«نحتت في الصخر وخدت الفرصة».. ريهام سعيد تدافع عن «إيمي تاتو» بعد ظهورها على قناة «الشمس»

إيمي تاتو على قناة الشمس
إيمي تاتو على قناة الشمس

شهدت مواقع التواصل الاجتماعي ضجة عالية خلال الساعات الأخيرة، وذلك بعد ظهور سيدة صاحبة صالون تجميل تدعى "إيمي تاتو"، على قناة "الشمس"، في أول تجربة إعلامية على التلفزيون من خلال برنامج "ضي القمر"، الأمر الذي كان كالشرارة في الهشيم، فقد أثار جميع رواد السوشيال ميديا، خاصة هولاء أصحاب مهن الإعلام والصحافة، لأن "تاتو" ستعمل بالمهنة بنفسها.

اللي بيهاجم هيموت ويدخل الإعلام

وفي هذا الأمر دافعت ريهام سعيد، الإعلامية، عن "إيمي تاتو"، بعد حالة الهجوم والانتقاد التي انفجرت في وجهها بعد الإعلان عن حلقتها على قناة "الشمس".

كتبت ريهام سعيد على صفحتها الرسمية بموقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك": "يا عالم الرحمة أولًا إيمي تاتو مش طالعة مذيعة على قناة الشمس.. دي فقرة في برنامج ليه مذيعة.. والفقرة بتتكلم عن التجميل إلي هي أثبتت كفاءتها فيه.. ثانيًا إيه كمية قلة الأدب دي وعلي فكرة كل اللي كاتب بوست يهاجم هايموت يشتغل في الإعلام".

وتابعت سعيد: "هي إيمي اللي خدت الفرصة منك؟.. لا محدش بياخد رزق حد.. على فكرة في ناس على الشاشات بفلوسها وفشله ومحدش بيتكلم.. جيتوا على الغلبانة إلي نحتت في الصخر لحد ما وصلت".

عندك كاريزما وهتكسري الدنيا

وأشارت الإعلامية ريهام سعيد، إلى إيمي تاتو قائلة: "دمك خفيف وعندك كاريزما وتتحبي وهاتكسري الدنيا.. مش كل إلي بيطلع علي الشاشة نسمية إعلامي في entertainer.. بس احنا بقينا صعب أوي".

وتساءلت المذيعة: "حد فكر ممكن تبقى هي نفسيتها عامله ازاي دلوقتي؟ مش مهم صح ؟.. المهم تطلع عقدك علي الناس وبس.. وفيديوهاتها إلي عامله ملايين هو ده مش جمهور؟.. عيب بقى الفاشل يطلع عقده علي الناجح لأن والله ما هتاخد أكتر من رزقك".

ندمانين على دخول الإعلام

وجاءت تعليقات السوشيال ميديا بشكل رافض لظهور "إيمي تاتو" على ساحة الإعلام واعتبارها مذيعة على شاشات التليفزيون، وليس هذا فحسب بل لاقت قناة "الشمس" انتقاد من قبل جميع متابعيها.

اقرأ أيضًا.. 30 ألف جنيه في الساعة لـ”إيمي تاتو”.. ”الطريق” يكشف تفاصيل بيع الهوا في قناة ”الشمس”

موضوعات متعلقة