الطريق
الأحد 28 أبريل 2024 07:25 صـ 19 شوال 1445 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

سيدة لـ هبة قطب ونهاد أبوالقمصان: ”خدمتنا في بيوتنا شرف لينا”

هبة قطب- نهاد أبو القمصان
هبة قطب- نهاد أبو القمصان

تداول عددًا من مستخدمو مواقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك"، وعددًا من المجموعات على الموقع ذاته، رسالة من سيدة مصرية لـ الدكتورة هَبَّة قطب والناشطة الحقوقية نهاد أبو القمصان وذلك على خلفية التصريحات الأخيرة التي أثارت ضجة كبيرة على مواقع التواصل الاجتماعي.

خربتوا البيوت

قالت السيدة في رسالتها:"أنتم جايين منين، كفاية خربتوا البيوت"، مضيفة أن السيدة فاطمة رضي الله عنها سيدة نساء أهل الأرض وسيدة نساء الجنة وبنت النبي أشرف خلق الله، كانت تخدم سيدنا علي زوجها بدور الرحى وتطحن الحبوب وتكنس وتغسل وتهتم بفرس سيدنا علي، مضيفة أن "يديها كانت تشقق من كثرة الأعمال المنزلية، ولما ذهبت للنبي تشتكي له من تعبها في خدمة بيتها وطلبت منه خادم لها النبي رفض وقالها فقراء المسلمين أولى وعلمها بعض الأدعية ولم يقل لها النبي متخدميش أنتي مش مكلفة".

خدمتنا في بيوتنا مش مجبورين عليها

وأضافت: " اللي نصبوا نفسهم وكلاء عنا وبيفتوا بلا علم، إحنا بنخدم أزوجنا وإحنا مبسوطين وفرحانين وسعداء لا مجبرين ولا كارهين، وبنصحى الصبح نسأل أزوجنا تحبوا تتغدوا إيه وإحنا ف غايه السعادة بننزل السوق نجيب طلبات بيوتنا وإحنا غاية المنى نشوف لحظه سعادة على وجوه أزواجنا وأولادنا لما جوزنا بيقولنا تسلم ايدك يا غالية كأنه حط على راسنا تاج ملكه جمال الكون".

ضحكة ولادنا وقعدتنا ف وسطهم اغلى حاجة عندنا

وأردفت:"رضا أزواجنا وضحكة ولادنا وقعدتنا في وسطهم أغلى عندنا من عرش سلطانه برناي، إحنا بنعمل كدا حب مش جبرعن طيب خاطر مش غصب هي الست إيه غير تزرع الحب والدفا جوه بيتها وفي قلوب محبيها دا اللي بيرفع ست عن ست".

اقرأ أيضًا: أول تعليق لـ أسرة طالبة المنوفية بعد انتحار الجاني

دعوات كاذبة وكلمات مزيفة

ووجهت السيدة رسالة لكافة السيدات والفتيات قائلة: "اوعي تصدقي الدعوات الكاذبة دي، والكلمات المزيفة اللي كانت سبب في خراب البيوت وهدم الأسر، لما سالوا مارلين مانورا أشهر ممثلة في العالم اللي ماتت منتحرة إيه رايك في الشهرة قالت لهم نصيحة مني لكل بنت اوعوا يضحكوا عليكم انا ما كنتش أتمنى غير أسرة مستقرة زوج وأولاد اخدمهم، وأعيش بينهم".

خدمته واجبة علينا

واستطردت:"إحنا خدمتنا في بيوتنا شرف لينا وبناخد عليه آجر جهاد وبنربي ونرضع أطفال ونفطم بعد عامين ذي ربنا ما قال سبحانه وتعالي وعلمنا رسوله بقوله" لو امرت المرأة أن تسجد لزوجها" يبقي باقي إيه ما نخدمه ذي هو ما بيخدمنا وبيبذل قصاري جهوده من أجلنا".