الطريق
الجمعة 26 أبريل 2024 01:54 صـ 16 شوال 1445 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

«زوجي واخدنى خدامة لأمه.. كنت بنام وأكل بأذن حماتي» .. دهب أمام محكمة الأسرة

زوجة حزينة-صورة ارشيفية
زوجة حزينة-صورة ارشيفية

في قاعة محكمة الأسرة بمصر الجديدة، وقفت زوجة تشتكي من زوجها، بسبب تتدخل حماتها في كل تفاصيل حياتهم، ما دعاه للانفصال عنه.

قالت «دهب»، أمام محكمة الأسرة في قضية نفقة الأطفال: «حماتي كانت بتقولي أنا ابني متجوزك عشان يجيبك تخدمني وتبقي تحت رجلي، وزوجي كان يطالبني بالخضوع لها، وكان يعطيها حق التدخل في كل الأمور البيت والمعيشية بينا كـزوجين، وهذا الوضع لا تقبله أي امرأة.

اقرأ أيضا: انتداب خبراء الأدلة الجنائية لمعاينة اصطدام سيارة نقل أعلى كوبري الحجاز

وأكملت الزوجة الملكومة: «قمت بالانفصال عنه وأنا هنا لأطالبه بمصاريف الأسرة في دعوى نفقة الأطفال».

ورت «دهب»، كواليس المشاكل الزوجية التي دفعتها للانفصال من زوجها قائلة: «من 8 سنوات كان أول لقاء بيني وبين زوجي بعدها اتجوزنا على طول.. في الأول لم يظهر أي شيء من تلك الأفعال حتى رزقنا الله بولدين، وأمه كانت بتعاملني كويس وده كان مطمني، لكن مجرد ما خلفت كل حاجة اتغيرت.

وتابعت الزوجة أيضًا أمام محكمة الأسرة: «مكنتيش أعرف أنام وكنت لازيم أخذ الأذن من حماتي حتى الأكل والشرب ده غير خدمتي ليها طول اليوم، وجوزي كان موافق على كل ده، لكن أنا وعيالي كنا تعبانين جالنا برد جامد، ولما قررت في يوم أواجهها وأقولها هي ليه بتعمل كده معايا، قالت لي: «هو إنتي فاكرة إن ابني متجوزك عشان بيحبك اصلاً، ده متجوزك عشان يجيبك خدامة تحت رجلي دي بيحكي لي كل حاجة بتحصل بينكم يا ماما».

وحكيت الزوجة واقعة سحلها قبل الطلاق بأيام، وتقول: «قبل الطلاق بـأيام، قام بالاعتداء على وسألني علي السلالم لما قلت له إني تعبت من العيشة معاه، في اليوم ده قررت إن حياتي معاه لازم تنتهي .

كما أضافت الزوجة: «كنت عارفة إنه متجوز قبلي وأول ما خلفت منه طفل رمها وطلقها، بس ما كنت أتخيل إنه هيعمل فيا نفس اللي عمله فيها، ودلوقتي أنا رافعة عليه دعوى نفقة في المحكمة».

اقرأ أيضا: القبض على متهم بغسل 10 ملايين جنيها