الطريق
الثلاثاء 23 أبريل 2024 06:31 مـ 14 شوال 1445 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
الرئيس الإيراني يهدد إسرائيل: إذا هاجمتنا ستتغير الظروف تماما شارك في بكار وعالم سمسم.. تعرف على أهم أعمال السيناريست تامر عبد الحميد يسرا تكشف تفاصيل العرض الخاص لـ فيلم شقو بالسعودية.. ”صور” معيط: زيادة مخصصات الدعم الاجتماعي إلى 635.9 مليار جنيه بموازنة العام الجديد حقيقة اعتزال نهال عنبر بعد نشر صورتها مع شيخ الأزهر المالية: زيادة مخصصات الأجور إلى 575 مليار جنيه بموازنة العام المالي المقبل شركة ايه ده.... IdeaSpace تستعرض رؤيتها لدعم الابتكار وريادة الأعمال في قطاع التعليم الفني في إديوتك إيجيبت معيط: نستهدف تحصيل 599.6 مليار جنيه إيرادات غير ضريبية من مصادر مختلفة إصابة 10 أشخاص في حادث مروري بالشرقية وزير المالية: نستهدف النزول بإجمالي الدين للناتج المحلى إلى 88.2٪ فى العام المالى المقبل الحماية المدنية تتمكن من السيطرة على حريق مخزن أدوية بجاردن سيتي «يوسف ومنار» يفوزان بلقب الطالب والطالبة المثاليين على مستوى جامعة المنيا

الرئيس السيسي للمواطنين: «مبنخبيش حاجة عليكم»

الرئيس السيسي
الرئيس السيسي

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، خلال افتتاح المرحلة الثانية لمشروع سايلو فوودز: "مش عايزين نتكلم عن موضوع الأكل كده كتير في التلفزيون عشان ما يصحش، الحاجة موجودة وإحنا شفافين جدا معاكم وصادقين وبنقول للمواطن كل حاجة ومبنخبيش حاجة".

وتابع الرئيس: "لما بتقول موسم القمح وموسم القصب والبنجر وده معناه أن حتى لو أنت كمواطن شايف إن 4 ونص شهر للقمح كتير، فهذا يعني أن الإنتاج القادم سيسلم بعضه لبعض، ودا هيخلينا محافظين إنتاجنا على 6 شهور رغم أن ده هيكلفني كدولة أعباء مالية كبيرة وكلمة 6 شهور معناها أنا بحجز فلوس لمده 6 شهور يعني يشتري منتج وبدخله في المخازن وده اللي إحنا بنعمله".

وتابع السيسي: "ده بيكلف الدولة تكلفة كبيرة جدا لكن لا بأس إحنا مستمرين على موقفنا على الرغم من الظروف الاقتصادية الصعبة اللي بتقابلنا ولكن عايز أقول حتى لو تشوف إن أربعة شهور ونص كثير ده يعني أن الإنتاج القادم سيكون خلال شهور قليلة، قد تستغرق شهرين أو أكثر".

اقرأ أيضا: مواعيد تأخيرات القطارات على الاتجاهين القبلي والبحري

موضوعات متعلقة