الطريق
الجمعة 3 مايو 2024 05:52 مـ 24 شوال 1445 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

«بتتعمل مزة وتؤكل مع المشروبات».. صورة لقالب جلد فراخ يباع خارج مصر بـ 16 جنيها

جلدد الفراخ
جلدد الفراخ

آثار أحد رواد منصات التوصل الاجتماعي جدلًا واسعًا على موقع « الفيس بوك» بعد تداول صورة لجلد فراخ مصري يباع بـ سوبر ماركت شهير في الخليج، ويقال أن هناك أشخاص تشتريه خارج مصر لتحميره وأكله كمزة مع بعض المشروبات.

سعر جلد الفراخ بالمصري

وظهر سعر جلد الفراخ في الصورة الذي نشرها صاحب البوست ووصلت إلى 1.69 ريال سعودي أي تصل إلى 16.14 جنيه مصري حيث سخر عدد كبير من رواد التواصل الاجتماعي حول المنشور.

حيث قال صاحبه، إنه كان ينوي إيقاف سلسلة البوستات المثيرة للجدل حول الدجاج إلا أن أحد متابعيه أرسلوا له صورة لجلد الفراخ.

وتابع صاحب البوست في منشوره، أن متابع له علق على أحد المنشورات لديه التي تحمل اسم «في أية في الفرخة لسة مكلناهوش»، مشيرًا إلى أنه تفاجأ بصورة جلد الفراخ التي أرسلها له صديقه من متجر شهير بالخليج ومصر.

جلد الفراخ يأكل كمزة


وواصل: "جلد الفراخ بيتباع هناك فى ناس بتحمرة وتاكله وناس من جنسيات أجنبية بتحمرة وتاكله مزة مع بعض المشروبات ومفيش داعي للتفسير المهم أنه طلع بيتباع وبيتاكل ودى صورة لايف بالسعربالريال و اسم السوبرماركت وأيد صحبي".

وأشار صاحب البوست: "الناس اللى بتقول على الجلد يع ما كان الفريد تشكين أعلى مبيعات فراخ مقلية فى مصر بتاكلوها، بتدفعوا دم قلبكم فيها وفلوس قد كده الفراخ دى بالجلد ومتحمرة وعلى بريدينج صح ولا أيه ولا هو يع وخلاص".

إشاعات حقن الدجاج

وأكمل صاحب المنشور حديثه حول الشائعات حقن الدجاج ليزيد وزنها الضعف:

"مافيش حاجة اسمها حقن هرمونات ومافيش حد في مصر كلها بيحقن هرمونات هي الفرخة البيضة معدلة وراثيًا، هاتي 5 كتاكيت بلدي وزيهم أبيض وعامليهم نفس المعاملة وحطيلهم نفس العلف بعد 35 يوم هاتلاقي البلدي نص كيلو والأبيض اأنين كيلو ونص.. وغير كدة لو حبينا نحقن هرمونات للفراخ الفرخة تكلفة الحقنة الوحدة اغلي من تمنها".

اقرأ أيضا: ارتفاع سعر الدواجن اليوم الأربعاء في المزرعة والأسواق