الطريق
الأحد 28 أبريل 2024 03:53 صـ 19 شوال 1445 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

السيسى يكرم أبطال حرب أكتوبر بالندوة التثقيفية للقوات المسلحة

تكريم الرئيس لأبطال حرب أكتوبر
تكريم الرئيس لأبطال حرب أكتوبر

كرّم الرئيس عبد الفتاح السيسي عددا من الأشخاص الذين شاركوا في حرب أكتوبر المجيدة، وعلى رأسهم المشير أحمد إسماعيل وزير الحربية في ذلك الوقت.

تسلم نجل الوزير درع التكريم نيابة عنه، بينما تسلمت الدرع نجلها نجل المشير محمد عبد الغني الجمسي. كما تسلم حفيد رئيس هيئة أركان حرب القوات المسلحة، الفريق سعد الدين الشاذلي، درع التكريم. وفي الأخير، تسلم اللواء أركان حرب عاطف عبد الغفار محمد، الدرع التكريمية أيضًا.

من ناحيته، أكد الرئيس عبدالفتاح السيسي، أن الجيش المصري الوحيد الذى كان يستطيع الانتصار فى 73 قائلا: "كان عندى 13 سنة وفاكر كل حاجة اتعملت.. رأس العش والمدمرة إيلات وحريق الزيتية أى بيان اتقال كنت موثقه.. وجايب جرايده والكتب اللى اتكلمت عن اللى حصل".

وأضاف الرئيس قائلا: "فيه مقالة واحدة من ضمن المقالات اللى اتكتبت ضمن خطة الخداع الاستراتيجى كتبها المفكر العظيم محمد حسنين هيكل.. كان بيتكلم فيها عن محاولات العبور والنتائج اللى ممكن تحصل.. كنت بقرأ كل المقالات اللى بتصدر عن الحرب والصراع وحرب الاستنزاف لو جبتهالكم وهى بقالها من أكتر من 52 سنة بعد السبعينيات وشوفتوها هتعرفوا قد إيه حجم القفزة.. والله لا أبالغ عشان أنا مصرى أو علشان أنا ظابط جيش.. ده مكنش ممكن حد تانى يعملها إلا الجيش المصرى فى الوقت ده"

اقرأ أيضًا: الرئيس السيسي عن نصر أكتوبر: «ما كنش حد يقدر يعملها إلا الجيش المصري»