الطريق
الأربعاء 15 مايو 2024 06:14 صـ 7 ذو القعدة 1445 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

حنان مطاوع عن تهجير أهل غزة: ”سيناء مش حل ودفعنا فيها آلاف الشهداء”

الفنانة حنان مطاوع
الفنانة حنان مطاوع

طالبت الفنانة حنان مطاوع من جمهورها المشاركة في الوقفات الاحتجاجية التضامنية مع فلسطين ضد الاحتلال الصهيوني، وضد أفعاله المدمرة اتجاه أهل غزة، من قتلهم وتهجيرهم من منازلهم إلى سيناء، مؤكدة على أن هذا الأمر غير مقبول نهائيا، لأن سيناء أرض مصرية ودافع عنها آلاف الشهداء.

حنان مطلوع تدعم الوقفات الاحتجاجية للتضامن مع فلسطين

وشاركت الفنانة حنان مطاوع مع متابعيها، مقطع فيديو لها عبر حسابها الرسمي على موقع تبادل الصور والفيديوهات إنستجرام وأعربت خلاله قائلة: "من وقت ما صحينا على اللي بيحصل مع أهلينا وأطفالنا في غزة، وأنا مش عارفة أقول إيه، اللي بيحصل ده برا حدود الإنسانية والرحمة".

وتابعت حنان مطاوع: "ولو تسألني كلام زي دا أو وقفة ممكن تغير أي حاجة، هأقولك أه لأن العدو مش بيحاول يبيد شعب لن يباد أبدا، بأمر الله وبإرادته الحرة القوية، لا دا كمان ابتدى يقرب على حدودنا ويتكلم عن سيناء.. تاني رجع يتكلم عن سيناء، وسيناء مش حل مطروح".

وأردفت حنان مطاوع قائلة: "سيناء مش مجرد أرض مصرية.. سيناء دفعنا فيها ألاف الشهداء علشان تنال حريتها، ومستعدين ندفع أكتر، سيناء الحلم التاريخي اللي مجنن العدو، وعشان كده محتاجين كلنا نتضامن ونظهر للعالم إننا رافضين الأفعال الوحشية اللي بتقوم بيها إسرائيل ضد دولة فلسطين الحبيبة، وكمان إننا نقول لهم إننا اخترنا السيادة الكاملة على أراضينا".

اقرأ أيضا..

مشاهدة مسلسل صوت وصورة الحلقة 6 متاحة الآن HD.. جريمة قتل صادمة