تحقيقات

”وقبري اوعاك تزور”.. النص الكامل لقصيدة صلاح جاهين بعد ذكرها في ”الاختيار 2”

الاختيار 2
الاختيار 2

في واحد من المشاهد التي أبكت المشاهدين في الحلقة الـ19 من مسلسل "الاختيار 2"، كانت زيارة يوسف الرفاعي "أحمد مكي" لوالده في المقابر، حتى يراه بملابس الفرح قبل التوجه إلى منزل خطيبته "عليا".

وأمام المقابر، تذكر الفنان يوسف قصيدة الكاتب الكبير الراحل "صلاح جاهين" في وصيته لولده، لأن والده كان يحب قراءة رباعيات صلاح جاهين، وراح يتلوها أمام صديقه زكريا.

وعقب ذكر رباعيات صلاح جاهين في وصيته لولده في مسلسل "الاختيار 2"، يقدم "الطريق" نص القصيدة.

نص قصيدة صلاح جاهين

ويقول "جاهين": "مرحب ربيع مرحب ربيع مرحبه.. يا طفل يا للي في دمي ناغا وحبا.. علشان عيونك يا صغنن.. هويت حتى ديدان الأرض والأغربة.. عجبي !!".

"فتحت شباكي لشمس الصباح.. ما دخلش منه غير عويل الرياح.. وفتحت قلبي عشان أبوح بالألم.. ما خرجش منه غير محبة وسماح.. عجبي !!".

"غمست سنك في السواد يا قلم.. علشان ما تكتب شعر يقطر ألم.. مالك جرالك إيه يا مجنون .. وليه رسمت وردة وبيت وقلب وعلم.. عجبي !!".

"أنا الذي عمري اشتياق في اشتياق.. وقطر داخل في محطة فراق.. قصدت نبع السم.. وشربت سم من كتر شوقي وعشمي في الترياق.. عجبي".

"أنا الذي عشت الزمن مضيعة.. بروح حزينة معفنة مضعضعة.. زرعت شجرة سنط لجل انجرح.. لقيتها شعر البنت ومفرعة.. عجبي !!".

اقرأ أيضا: بسيارة ”إسبرانزا” مفخخة.. تفاصيل اغتيال النائب العام هشام بركات

"لو فيه سلام فى الأرض وطمان وأمن.. لو كان مفيش ولا فقر ولا خوف وجبن.. لو يملك الإنسان مصير كل شىء.. أنا كنت أجيب للدنيا ميت ألف ابن.. عجبي !!".

"العشب طاطا للنسايم ونخ.. أخضر طري مالهش في الحسن أخ.. عصفور عبيط أنا غاوي بهجة وغنا.. حأنزل هنا وإن شاء لله يهبرني فخ.. عجبي !!".

"أوصيك يا ابني بالقمر والزهور.. أوصيك بليل القاهرة المسحور.. وإن جيت فى بالك اشتري عقد فل لأي سمرا.. وقبري إوعاك تزور.. عجبي !!".

"غمض عينيك وارقص بخفة ودلع.. الدنيا هي الشابة وإنت الجدع.. تشوف رشاقة خطوتك تعبدك.. لكن أنت لو بصيت لرجليك تقع.. عجبي !!".

"حاسب من الأحزان وحاسب لها.. حاسب على رقابيك من حبلها.. راح تنتهي ولابد راح تنتهي.. مش انتهت أحزان من قبلها؟.. عجبي !!".

"يأسك وصبرك بين إيديك وانت حر.. تيأس ما تيأس الحياة راح تمر.. أنا دقت من ده ومن ده عجبي.. لقيت الصبر مر وبرضك اليأس مر.. عجبي !!".

"ولدي نصحتك لما صوتي اتنبح.. ما تخافش من جني ولا من شبح.. وإن هب فيك عفريت قتيل اسأله.. ما دافعش ليه عن نفسه يوم ما اندبح.. عجبي!!".

الاختيار 2 الاختيار أحمد مكي صلاح جاهين قصيدة صلاح جاهين