جريدة الطريق

إفطار 27 رمضان.. مقادير وطريقة تحضير فتة شاورما الفراخ

فتة شاورما الفراخ
-

مع حلول شهر رمضان الكريم، وتبحث الكثير من ربات البيوت عن وصفات أطعمة لذيذة وجديدة حتى تكون مختلفة عن وصفات الأيام العادية لتحضيرها على وجبة الإفطار، خاصة وأنهن يشعرن بالحيرة الشديدة كل يوم لمعرفة واختيار الأطعمة التى يمكنهم تحضيرها، حيث يلتزمن بالطبخ بشكل يومي ويحاولن الاهتمام أكثر بأذواق الأسرة وتفضيلاتهم تقديرًا لصيامهم.

وتوجد العديد من الوجبات المختلفة ومن أكثر الوصفات التي يحبها الشعب المصري فتة شاورما الفراخ ويتم إعدادها بطرق كثيرة ومختلفة، وأيضًا من الوصفات سهلة التحضير، وواحدة من أشهر و أطعم الوجبات.

ويقدم "الطريق" خلال السطور التالية طريقة تحضير فتة شاورما الفراخ والتى لها حضور مميز على موائد الطعام بمذاقها المختلف وتعد من أشهر وألذ الأطباق التى يمكن تحضيرها للإفطار فى اليوم السابع والعشرون من أيام الشهر الكريم، وتعد هذه الأكلة من الأكلات العربية اللذيذة لدى كثير من العائلات ولذلك نقدم لكِ طريقة عملها بالخطوات.

اقرأ أيضا: ”بعد الفطار”.. أسهل طريقة لعمل كيكة الفواكه المجففة

مقادير فتة شاورما الفراخ

1/2 كيلو صدور أو أوراك الفراخ المخلية

1/4 كوب عصير برتقان

2 معلقة كبيرة لبن رايب أو زبادي

3 معالق كبيرة زيت نباتي

2 معلقة صغيرة توم مفروم ناعم جدا

1 معلقة كبيرة خل أبيض

1 معلقة صغيرة 7 بهارات

1/2 معلقة كبابه صيني

1/4 معلقة قرنفل مطحون

1/4 معلقة حبهان مطحون

1/2 معلقة كزبرة ناشفة مطحونة

ملح وفلفل أسود

طريقة تحضير فتة شاورما الفراخ

اخلطي كل مقادير التتبيلة وضيفيها لشرايح الفراخ وقلبيها كويس وسيبيها تتبل أقل حاجة ساعتين والأفضل ليلة كاملة، ثم اخلطي شرايح البصل الأحمر مع السماق والملح والفلفل وافركيهم بإيدك كويس جدا وسيبيهم على جنب، وجهزي التومية واخلطي كل مكوناتها ما عدا الزيت في الكبه أو الخلاط الكهربائي لحد متتجانس وبعدين صبي عليها الزيت بالتدريج أثناء الخلط لحد ماقوامها يبقى كريمي ولامع، إحفظيها في التلاجة لحد وقت التقديم.

بعد ذلك، ولتحضير الرز البسمتي: تشويح البصل المفروم في كمية و فيرة من الزبدة والزيت النباتي وتضيفي بعد كدة البهارات كلها وتحمصيها مع البصل لحد بس ما يدبل بدون مايغمق لون البصل، هتضيفي عليه الرز البسمتي المغسول والمتصفي و تشوحيه كويس، ثم إضافة المرقة المغلية ولما يبدأ يتشرب الرز المرقة وطي النار تماما لحد ما يستوي الرز.

ولتحضير الشاورما في طاسه سخنة جدا: هتشوحي شرايح الفراخ بعد ماتصفيها من التتبيلة لحد ما تاخد لون ذهبي جميل.

وبعد ذلك، لتجميع طبق الفتة هترصي العيش المقلي وبعدين تغرفي الرز البسمتي وترصي عليه شرايح الشاورما وتزينيها بالبصل الأحمر مع السماء والطماطم والبقدونس المفرومين وآخر لمسة هي التومية وزعي جزء منها على وش الطبق والباقي خليه في طبق صغير على جنب لأي حد يحب تومية زيادة وتقدم.