الطريق
الجمعة 29 مارس 2024 12:12 مـ 19 رمضان 1445 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

«إنتي واخدة فلوس ».. صديقة جيهان تكشف حقيقة اتهامها لعبد الله رشدي

فتاة عراقية  تدعى
فتاة عراقية  تدعى

ما زالت أصابع الاتهام والسب والقذف على الداعي الإسلامي "عبد الله رشدي" منتشرا على مواقع "السوشيال ميديا" بعد زعم فتاة عراقية تدعى "جيهان" باعتدائه عليها في إحدى الشقق السكنية بمدينة العبور ثم ظهرت الفتاة بإحدى القنوات التلفزيونية لتأكد زواجها شفويا من الداعي الإسلامي بغرض المتعة.

ولكن بعد ظهورها عرفتها والدة أحد صديقتها وتبين أن الفتاة لا تدع بـ "جيهان بل اسمها ميرنا" واشتعلت مواقع السوشيال ميديا خلال الساعات الماضية بعد مواجهة صديقتها التي تسمى كاترينا لها ونشر خدعها لإنصاف صورة الداعي الإسلامي "عبد الله رشدي".

وجاءت نص الرسالة بين صديقتها وقالت كاترينا:"مسرنا احنا اصحاب من زمان هتيجي على كاترينا برضو؟؟" وردت عليها جيهان "مش فهماكي بجد قصدك اية" واضافت كاترينا: "انتي غيرتي اسم حسابك لجيجي لية اية موضوع عبج الله رشدي دة".

وتابعت: " بيشتم ولا مبيشتمش انا متفرجتش عليه اصلا" وردت عليها جيهان واسمها الحقيقي ميرنا « اسمعى .. يعني ناخد حقنا ازاي وهو بيشتمنا وبيخلي كل متابعينه يشتمونا».

وسألتها صديقتها كاترينا في نص الرسالة الموجهة لها على تطبيق الماسنج: "تقومي تدخلي في عرضك وشرفك عشان تجيبي الحق يعني؟ دة مبرر؟؟" وردت عليها جيهان في ذات الوقت "أه مبرر .. مضطرة أقفل علشان خارجة".

وعقبت كاترينا صديقتها: "طيب يا ميرنا بصى.. عشان ماما زعقتلي من ساعة ما شافتك وزعلت جامد جدا وانا زعلت عليكي كمان.. صداقتنا اعتبريها مش موجودة تماما .. مين يا ميرنا اللي خلاكي تعملي كدة".

وردت عليها جيهان دون أن تعلمها بشيء، ولم ترد بأي كلام واضح، مدعية أن ما تفعله هو على سبيل الدعابة و"الهزار".

من جهته، ردت صديقتها كاترينا على إجابتها، وأكدت أنها أخطأت وأن ما فعلته غريب وجنوني، وغير معقول أن تقوم بهذه الخدعة وتدعي أنها مسلمة وتغير حسابها الشخصي على فيس بوك، وتتهم عبد الله رشدي بالزواج، وتغير اسمها لجيهان، وتخرج لليوتيوب تتحدث عن مشكلة غير موجودة من الأساس، قائلة لها:

"انتي شاربة حاجة يا ميرنا يا حبيبتي يعني ايه مفيش حاجة وبهزر انتى كدة بترخصي نفسك يا ميرنا عيب.. وأمانة انتى فيكى حاجه غلط .. وانتى عارفة اني مبحبش احلف بس بالمسيح الحي انتي اخدتي فلوس يا ميرنا وطالعة على قنوات بتاعة أخ كريم المسلم السابق وقناة سام تقولي كدة.. مفيش حد عاقل يعمل كده".

اقرأ أيضا: «مش أول واحدة».. فتاة تتهم عبدالله رشدي بالاعتداء عليها وهتك عرضها: «كنت بالنسبة له جوازة متعة»