الطريق
الجمعة 26 أبريل 2024 12:36 مـ 17 شوال 1445 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

«هتكوا عرضه وعذبوه».. بدء أولى جلسات محاكمة المتهمين في قضية الزوج المنتحر ببولاق الدكرور

 المتهمة
المتهمة

بدأت محكمة جنايات الجيزة المنعقدة بمجمع محاكم جنوب القاهرة في زينهم بمحافظة القاهرة، اليوم السبت، أولى جلسات محاكمة المتهمين «سامية ع» وشقيقتها بدور وهلال بـقتل «هيثم إ» بائع، مع سبق الإصرار بعد تعرضه للتعذيب وهتك عرضه في منطقة بولاق الدكرور.

قضية الزوج المنتحر بولاق الدكرور

كان وصل منذ قليل، إلى مقر محكمة جنايات جنوب القاهرة المنعقدة بزينهم، «سامية.ع» وشقيقتها بدور، و«هلال.ا» قبل بدء أولى جلسات محاكمتهم بتهمة قتل زوج الأولى وتعذيبه.

وأثناء تحقيقات النيابة العامة، قالت «سامية. ع»، المتهمة بقتل زوجها رفقة عشيقها بعد تعذيبه: « حبيبي كان ييجي كل يوم يقعد معانا ويجيب الحشيش ونشرب أنا وهو وهيثم زوجي، وحصلت مشكلة بيني وبين زوجي هيثم عشان والدته كانت عايشة معانا في نفس الشقة، وسبت البيت وسافرت إلى الإسماعيلية أنا وأختي عشان نجيب شقة، بس الفلوس اللي معانا ماكنتش مكفيه.

وأضافت المتهمة : «فرجعنا أنا وأختي تاني باتفاق إن هيثم يعاملني كأب فقط دون معاشرة زوجية، وهو كان عايز يعاشرني واتفقنا إن هلال ييجي ينام معانا على السرير وأحط مخدة بيني وبين هلال في النصف، وأنا كنت بقول لهيثم أنا أضمن هلال ومش ضمناك أنت، وكنت بنام على الطرف وهيثم بينام في الطرف وهلال كان بينام معانا في النص، واستمر الموضوع ده 3 أيام».

وتابعت المتهمة سامية: «بعد كدة جالي هيثم وقالي بنتي إدتني كشاف على عيني، وقلت له إزاي يا هيثم فقال إن بنتي بتقولي إزاي هلال ينام بينكم ومعاكم في نصف السرير، وقلت له إزاي البنت تقول كده دي عمرها ما تدخلت بينا في أي حاجة».

استكملت الزوجة: «فضلت أقوله احلف بالطلاق وهو كان رافض يحلف بالطلاق، وفضلت أستفز فيه لحد ما قال عليّ الطلاق أنا مقلتش لبنتي على حاجة، فأنا قلت له خلاص ماشي، وأنا قلت لبنتي أنا غضبانة منك عشان إنتي بتكدبي قالت لي إن باباها اللي قالها تقول كده، وفجأة دخل جوزي هيثم علينا وكان مخضوض، وقلت له كده أنا محرمة عليك وانت نزلت من نظري يا هيثم عشان انت كداب وبتكدب وحلفت بعرض بنتك كدب وبالطلاق كدب، وأنا صممت على الطلاق وهو كان بيقلي أهم حاجة النية».

وتابعت المتهمة في اعترفتها: «فقالي أنتي لازم عشان أطلقك تتنازلي عن العيال وتدفعي مصاريف المأذون وملكيش حاجة في الشقة قلت له إزاي أنت كده بتموتني وأنا عايشة هو عشان تطلقني لازم تعمل كده، وكان هلال واقف في المشكلة دي وهيثم قالي انتي عايز تلففيني حوالين نفسي تاني».

وتم اتخاذ الإجراءات القانونية اللازمة.

اقرأ أيضًا: 14 مصاب حصيلة انقلاب سيارة ميكروباص في بني سويف