الطريق
الإثنين 20 مايو 2024 11:59 صـ 12 ذو القعدة 1445 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

«مش سياسة».. موافي: المسؤول الذي يُطالب المواطن بـ«تحديد النسل» عايز مصلحته

الدكتور حسام موافي أستاذ طب الحالات الحرجة بالقصر العيني
الدكتور حسام موافي أستاذ طب الحالات الحرجة بالقصر العيني

تحدث الدكتور حسام موافي، أستاذ طب الحالات الحرجة بقصر العيني، خلال تقديمه حلقة اليوم الأحد، من برنامج "ربي زدني علما"، المذاع عبر فضائية "صدى البلد"، عن تربية الأبناء.

وقال موافي: "فيه ناس واخدة حكاية تحديد النسل على أنها تبع السياسة، وهذا ليس صحيحا إطلاقا، وحتى لما مسؤول يطلب منك تحديد النسل فهو عايز مصلحتك"، مضيفا: "لو عندط 6 أبناء الفرق ما بين كل واحد فيهم سنتين وهيدخلوا مدارس هتذاكرلهم إزاي وهتجيبلهم فلوس منين، اللي عايز ياخد درس خصوصي واللي عايز يدخل جامعة خاصة"، مشيرا إلى أن تربية الأبناء فن جميل جدا.

وواصل أستاذ طب الحالات الحرجة بقصر العيني، موجها حديثه للمسؤولين: "دور المدرسة في تربية الأبناء يكاد يكون اختفى، رغم أن التربية لابد أن تسبق التعليم"، متابعا: "أعتقد إننا كنا في مدارس لكن أحفادي حاليا مش في مدارس، ومش لازم أدخل مدرسة أدفع فيها دم قلبي عشان حفيدي يتعلم".

وأكمل: "التربية تبدأ من المدرسة وليس البيت"، مضيفا: "كنت في مدارس الأورمان وبنتغدى في المدرسة لحمة ورز وخضار، فمرة لقينا كباب، فوالدي راح للمدرسة وسأل الناظر إيه حكاية الكباب، فقاله الفرن اتحرق وأنا ملتزم أدبيا أن يرجع ابنك للبيت متغدي، وجاب الفلوس من جيبه، فأبويا راح لوزير التربية والتعليم، وحكى له الموضوع وقبل ما يحضر الناظر كان فيه شيكين أحدهما بقيمة الغداء والآخر مكافأة".

موضوعات متعلقة