الطريق
السبت 11 مايو 2024 05:41 صـ 3 ذو القعدة 1445 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

سعفان: 29 ألف شخص سجلوا استمارة عمالة غير منتظمة في  48 ساعة

وزير القوى العاملة
وزير القوى العاملة

أكد محمد سعفان وزير القوى العاملة، أن 29 ألف شخص سجلوا استمارة "عمالة غير منتظمة" خلال 48 ساعة، معقبًا: "بالتأكيد إحنا فيه عندنا جزء من العمالة غير المنتظمة له قاعدة بيانات عندنا من خلال الشركات اللي بتشغلهم وبالفعل طلعنا منحة استثائية 500 جنيه لكل عامل".

وقال وزير القوى العاملة خلال مداخلةهاتفية في برنامج "على مسئوليتي" الذي يقدمه الإعلامي أحمد موسى: "بالنسبة لغير المسجلين إحنا من الاسبوع اللي فات أطلقنا رقم على الواتس آب علشان الناس تحط الاسم والرقم القومي والتليفون والوظيفة اللي بيشتغلها علشان نسرع في إعداد قاعدة بيانات لهم".

وأضاف سعفان: "أطلقنا أيضا من خلال الموقع الإلكتروني للوزارة استمارة لتسجيل وبالفعل تم تشجيل 29 ألف استمارة خلال 48 ساعة استمارة للعمالة غير المنتظمة، وبدأت منظمات المجتمع المدني تبعت تبدي استعدادها صرف إعانات شهرية لآلاف الأفراد وأنا بطمن كل العمالة غير المنتظمة أننا شايفينهم ومعانا منظمات المجتمع المدني".

وتابع وزير القوى العاملة: "فيه مصانع بدأت تدي أجازات لعمالتها ونناشد أصحاب الأعمال وإحنا الحمد لله الموقف بالنسبة لنا جيد حتى الآن ومش عاوزين الموضوع يوصل لأكتر من كده فلازم نحافظ على تقليل التجمعات ونحاول مانخرجش من منازلنا إلا للضرورة القصوى".

واستطرد سعفان: "فيما يخص القطاع السياحي ، فيها قطاعات اتأثرت بشكل كبير جدا ومنها قطاع السياحة وبالتأكيد احنا خلال الفترات السابقة لما كانت السياحة تتعرض لبعض الأزمات كنا من خلال الصناديق الخاصة للعمالة في الوزارة كنا بنقدر ندعم هذا القطاع".

وأكمل وزير القوى العاملة: "المرة دي الموضوع أكبر بكتير من المرات السابقة لكن بالتأكيد بنعد نفسنا، وفيه صندوق هيصدر بقانون خلال الأيام القليلة القادمة مخصص لرعاية كل من تضرر من الأزمة".