الطريق
الأحد 19 مايو 2024 10:06 مـ 11 ذو القعدة 1445 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

 حقيقة ما يحدث في قرية الهياتم.. الأهالي: لم نرفض الحجر الصحي والمساعدات سبب الأزمة (فيديو)

مظاهرات الهياتم
مظاهرات الهياتم

"مش عاوزين مساعدات من حد".. عبارة رددها عشرات الشباب من أهالي قرية الهياتم التابعة لمركز المحلة الكبري، أثناء مظاهرة انطلقت مساء أمس؛ احتجاجا على كراتين مواد غذائية وزعها أحد نواب دائرة المحلة.

وقال أحد مواطني قرية الهياتم: "احنا عندنا عزة نفس وماطلبناش مساعدات من حد، كلها أسبوعين والحظر هيترفع".

وأضاف المواطن الذي يدعى "أحمد.ب"، لـ"الطريق"، "بعد ما وصلت كراتين من نائب دائرة المحلة عليها صورة بيستغل الوضع اللي احنا فيه، احنا بنستحمل علشان نفسنا وولادنا وأهلنا.. والحكومة خايفين علينا من انتشار المرض واحنا مش ضد الحظر أسبوعين وهيترفع".

وفي السياق ذاته، قال أحد المواطنين يدعي "عزت.أ": "اللي حصل إن فيه ناس في البلد رافضين أي جهة أو أي حد يساعد الفقراء والعمال اليومية بالقرية نهائيا ورفضوا يدخلوا عربيات المساعدات لينا وبعد مناقشات كثيرة دخلت بالعافية".

وأضاف: "بعد دخول العربيات نزل بعض الشباب الشوارع وعملوا تجمهر وهاجموا الناس اللي قبلت تاخد مساعدات، وقاموا عاملين مظاهرة وراحوا عند نقطة التفتيش وهتفوا هناك مطالبين برفع الحظر".

وعلى الفور، حاصرت الأجهزة الأمنية جميع مداخل ومخارج القرية، ودعت مشايخ القرية لتقديم النصيحة لهؤلاء الشباب، وضرورة فض المظاهرة حفاظا على حياتهم من انتشار العدوى، أو تطبيق القانون.

ونجح الأجهزة الأمنية ومشايخ القرية في إقناع الشباب بالرجوع إلى بيوتهم، وسادت حالة من الهدوء في شوارع القرية، وسط انتشار أمني مكثف وبعض الشباب الذين تطوعوا من أول يوم لقضاء احتياجات أهالي القرية.

موضوعات متعلقة