الطريق
الخميس 9 مايو 2024 03:27 صـ 1 ذو القعدة 1445 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

هل تعتزل إلهام شاهين الفن؟.. الفنانة تُجيب

إلهام شاهين
إلهام شاهين

أوضحت الفنانة إلهام شاهين، حقيقة اعتزالها، مؤكدة بأنها لم تفكر لحظة في الاعتزال، قائلة: "بحب الفن بجنون ومش بحب أي حاجة في حياتي تانية غيره، هو متعتي في الحياة، ويارب ما ييجي وقت اضطر الاعتزال".

إلهام: لو قررت الاعتزال هختفي

وأردفت النجمة إلهام شاهين، خلال لقاء في لرنامج "حبر سري"، عبر شاشة قناة "القاهرة والناس"، الذي من تقديم الإعلامية أسما إبراهيم، مؤكدة بأنها إذا قررت الاعتزال ستختفي ولن تعلن ذلك، "لو هعتزل مش هتلاقيني في مهرجان ولا في ندوة ولا في عرض فيلم، لو هعتزل هبعد في هدوء وأشوف حياتي الشخصية".

اقرأ أيضا: مي حلمي: أكتر حاجة بتسعدني لما خطيبي يفسحني على يخت

وأوضحت "شاهين"، خلال حديثها إلى أنها لم تشعر بأي ذنب طوال حياتها، «أنا مش بحس بالذنب، ومش بعمل حاجة إلا وأنا مقتنعة بيها، حتى لو غلط، أنا مقتنعة إن الغلط دة يتعمل في الوقت ده».

واستطرد الفنانة إلهام شاهين حديثها، مؤكدة بأن دموعها تكون قريبة أحيانا، وقالت: "مش حاسة بالذنب تجاه والدي لحد النهاردة، ومعملتش حاجة وحشة تجاهه، وكنت بحبه حب كبير وهو عارف، لكن كونه هو مكنش راضي عني، وكان رأيه إني أضعف من أواجه المجتمع، وإن ده مجتمع صعب".

إلهام شاهين: مش بسكت على حقي ولا حد يدوسلي على طرف

واختتمت إلهام شاهين، حيقيقة خلافها مع والدها بسبب دخولها عالم الفن والتمثيل، قائلة "أنا من سنة أولى بعمل مشاكل، أول ما دخلت المعهد، مشاكل مع الأساتذة ومع العميد ومع الوسط وناس كبيرة، منتج كبير أو مخرج كبير، مع الناس اللي معاهم الاقدار الفنية بتاعتنا، أنا مش بسكت على حقي، ومش بسمح لحد يدوسلي على طرف، لما بلاقي حاجة غلط بخش فيها زي القطر".