الطريق
الخميس 28 مارس 2024 07:00 مـ 18 رمضان 1445 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

الحلقة الـ 20 من ”الاختيار 3”.. عناصر الجماعة الإرهابية يقتحمون جامعة الأزهر وظهور خاص للإعلامي حسن فودة

مسلسل الاختيار 3
مسلسل الاختيار 3

شهدت الحلقة الـ20 من مسلسل "الاختيار 3"، العديد من الأحداث المهمة في تاريخ مصر خلال فترة حكم الجماعة الإرهابية لمصر، وبدأت أحداث الحلقة، بنشوب مظاهرات مدبرة من جماعة الإخوان داخل الحرم الجامعي الأزهري، من أجل المطالبة بإقالة شيخ الأزهر.

وشهدت الحلقة أيضا، حوار دار بين ضابط بالأمن الوطني بشأن قانون الصكوك السيادية، الذي يعتبر أحد مخططات خيرت الشاطر، فضلا عن إرسال القانون إلى شيخ الأزهر للموافقة عليه.

وظهر الإعلامي حسن فودة، خلال أحداث الحلقة العشرين من "الاختيار 3"، في عرض وثائقي وهو يغطي أحداث تظاهرات بجامعة الأزهر أثناء حكم الجماعة الإرهابية لمصر.

وينتقل الكادر إلى عرض تسجيل حقيقي لأول مرة، بين الرئيس المعزول محمد مرسي وخيرت الشاطر.

وأعرب خيرت الشاطر قائلا: "هو عصام مش عاقل أصلا في عداوته مش عاقل طبيعة شخصيته كده يعني عصام سلطان بس هو كان رئيس اتحاد الطلبة وعامل إنه زعيم، وبعدين إحنا إشكاليتنا الرئيسية معاه بس منقدرش نعلنها صراحة إن هو لما فتح مكتب محامي كان عندنا أدلة إنه كان بيدي رشاوي وكده فيمنفعش أخلاقيا بغض النظر إنك تتفق سياسيا إنك تتعامل معاه تحت أي ظرف زي واحد زنى مينفعش تقول عليه إخوان مسلمين".

وقال محمد مرسي: "هو خد فلوس منين".

ورد عليه خيرت الشاطر: "واحد سرق أو أو وخلافه هو كان عنده انحرافات قوية بس إحنا مش أسلوبا إننا نتكلم في موضوعات".

وليرد عليه مرسي قائلا: "خذ فلوس لما سافر إيران، وبعدين دا واحد جايبلي الوصل اللي غير بيه الفلوس حتى في مكتب من المكاتب".

وشهدت الأحداث أيضا، لقاء بين الفريق أول عبد الفتاح السيسي، واللواء محمد العصار.

وقال اللواء العصار خلال اللقاء: "أنا بتواصل مع أحمد عبد العاطي وبسلمه تقديرات الموقف بشكل مستمر".

ليرد عليه السيسي قائلا: "سيادة الرئيس لازم يكون عارف كل التفاصيل والمحددات اللي بتشكل الموقف العام في الدولة، الوضع معقد جدًا مش بس في مصر ولكن في الأقليم كله".

وأعرب العصار: "أنا بتقلقني رؤية الرئاسة للتحديات الإقليمية".

ليرد السيسي: "الموضوع خطير يافندم أحنا علاقتنا بكل الدول الشقيقة لازم تكون متوازنة، مصر مش بتدخل في أي شئون داخلية لأي بلد ولا يمكن تتورط في صراعات عرقية أو طائفية أو تغيير أنظمة أو تصدير ثورة".

واستكمل السيسي حديثه: "إحنا واجبنا نقدمله تقديرات الموقف.. سيادة الرئيس لازم يكون فاهم إن مصر كانت في مشاكل لسينين طويلة والمشاكل دي كانت بتتعالج بشكل مؤقت، إحنا لو عاوزين نحل لازم المشاكل دي تتحل من جذورها".

اقرأ أيضًا: ملخص الحلقة الـ 20 من ”الكبير أوي6”.. مؤامرة سيدات المزاريطة بقيادة والدة الكبير

ويشارك في مسلسل "الاختيار 3" كلا من ياسر جلال، أحمد السقا، كريم عبدالعزيز، أحمد عز، خالد الصاوي، أحمد بدير، عبدالعزيز مخيون، منى عبدالغني، أمير المصري، محمود البزاوي، سمر مرسي، إيمان العاصي، آدم الشرقاوي، مجدي فكري، محمد رياض، شريف حافظ، بيومي فؤاد، صبري فواز، شريف خير الله، بجانب مجموعة من ضيوف الشرف، ومن تأليف هاني سرحان، وإخراج بيتر ميمي.

موضوعات متعلقة