الطريق
السبت 27 أبريل 2024 03:39 صـ 18 شوال 1445 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

دروس خصوصية لـ سمية الخشاب.. والطلاب يمنحوها هذا اللقب

سمية الخشاب
سمية الخشاب

أثارت النجمة سمية الخشاب الجدل خلال الساعات الماضية على توتير، بعد قرارها بتقديم شرح لمادة الكيمياء والمواد العلمية، ومراجعات لبعض مناهج طلبة الثانوية العامة، والإجابة عن الأسئلة الخاصة بامتحانات نهاية العام.

وكتبت في مجموعة تغريدات لها عبر حسابها الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي «تويتر» تشرح خلالها بعد المواد العلمية لطلاب المدارس والجامعة قبل امتحانات الثانوية العامة وامتحانات التيرم الثاني للكليات.

ونشرت سمية على صفحتها "توتير"بعض الدروس المختصرة بطريقة كوميدية وسهلة أعدتها بنفسها ليكتب بعض المتابعين لها مواعيد حصص ميس سمية الخشاب.

ويقرر الطلاب منح لقب للفنانة سمية الخشاب "الأستاذة "مؤكدين في عشرات من التغريدات أنها تفوقت على المدرسين المتخصصين في اللغة العربية.

اقرأ أيضا:أحمد سعد يستعد لطرح أحدث أغانيه «وسع وسع»

وأعربت الفنانة سمية الخشاب، في مجموعة تغريدات لها عبر حسابها الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي «تويتر»، كتبت: «حبايبي اللي في الثانوية عامة، محدش يجي على نفسه خالص صحتكم بالدنيا، ومش نهاية العالم، ومتخلوش أي حد يؤثر بالسلب عليكم وتقدروا تثبتوا نفسكوا في أي مجال أو كلية مش شرط المسمى القديم بتاع كليات القمة ده مفيش قمة.. اللي هيشتغل ويحب اللي بيعمله هيبقى في القمة».

كما وجهت سمية الخشاب، نصيحة خاصة لطلاب كلية الهندسة: «وبالنسبة لحبايبي اللي فهندسه أنا مش ملمة بهندسة أوي بس ذاكروا ماشيينز كويس عشان عارفة إنها أصعب من كلمه بشمهندس».