الطريق
الجمعة 26 أبريل 2024 08:26 مـ 17 شوال 1445 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

إنجي وجدان: «والدتي عقدتني في حياتي بسبب التخن».. فيديو

إنجي وجدان
إنجي وجدان

تحدثت الفنانة إنجي وجدان عن عن تشجعيها للفتيات لعدم اكتساب وزن زائد، مؤكده أنها كانت فتاة رياضية وأن والدتها ما زالت حتى الآن تطالبها بانقاص وزنها.

قالت إنجي خلال لقاءها في برنامج "الستات" على قناة "النهار": "أنا مش بشجع البنات إنها تتخن، أنا بس عيزاهم يبقى عندهم ثقة في نفسهم ويحبوا نفسهم وبعد كده حياتهم هتتغير، وفي موديلز كتير قوي بس ثقتهم في نفسهم صفر وعشان كده حياتهم بتتدمر".

وأكدت أنها بدأت أقول جملة "إنتي جميلة زي ما انتي" من 2016، بعد ما ولدت إبنى الأول، ولما كنت حامل كنت بشوف كومنتات كتير ناس بتقولي إيه ده انتي تخنتي كده ليه؟ طيب ما هو طبيعي أنا حامل، وفي الوقت ده كان بيجيلي رسايل كتير من بنات مش واثقة في نفسها وستات خايفة من خيانة أزواجهم".

اقرأ أيضًا.. إنجي وجدان تكشف سبب دفاعها عن شيرين عبد الوهاب بعد ظهورها بوزن زائد.. فيديو

إنجي وجدان: كنت رياضية وماما عقدتني بسبب التخن

وأضافت: "موضوع تخني ده معقد جدًا، أنا كنت رياضية قوي وكنت بلعب باليه مائي وكنت بدخل بطولات والمفروض كنت أروح المنتخب وبطلت لعب وبدأت أتخن، فوالدتي قررت إنها تعقدني في حياتي بسبب التخن وضغطت عليا كتير، فدخلت في دوامة الأكل والتخن ومبقاش عندي ثقة في نفسي، ولحد دلوقتي بتقولى إنتي تخنتي قوي مش هتروحي جيم".

اقرأ أيضًا.. بعد نجاحهما سويًا.. هشام عباس: «أكرم حسني موهوب وبيكتب كلام روش»

إنجي وجدان توجه رسالة للآباء والأمهات

وتابعت: "وبقول للأهالي إن كتر الضغط على أولادكم في موضوع التخن ده بيأثر على نفسيتهم، يعني مامتي أقرب واحدة ليا في الدنيا فلما تبقى هى اللي بتضغط في الموضوع ده ومش شيفاني حلوة ده بيأثر بالسلب عليا، وماما كانت متعقدة إن كل صحابها أرفع منها وهى مكنتش عيزاني أبقى زيهم، فغصب عنها بقت بتضغط عليا".

آخر أعمال إنجي وجدان

يذكر أن آخر أعمال الفنانة غنجي وجدان، مسلسل "ونسني" عام 2020، مع الفنان محمود الليثي، أحمد سلطان، حازم إيهاب، بسنت شوقي، سارة درزاوي، عبير منير، هنا غنيم، حنان سليمان، سامي مغاوري، أسامة عبد الله، ومن إخراج رامي رزق الله.

اقرأ أيضًا.. إيهاب عبد الواحد عن مسرحية «تشارلي»: «بها مفاجآت كثيرة واستغرقت 6 أشهر تحضيرات»