الطريق
الإثنين 29 أبريل 2024 01:26 مـ 20 شوال 1445 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

بيعذبوا الجمال.. سوق برقاش يتحول لساحة تعذيب للإبل (تفاصيل)

تعذيب الجمال في سوق برقاش
تعذيب الجمال في سوق برقاش

هل انتزعت الرحمة من قلب البشرية؟ أم أن التعذيب أصبح لغة الحياة التي نعيشها؟.. تلك التساؤلات اختمرت في أذهان أهالي محافظة الجيزة، بعد ما حدث الجمال في سوق برقاش.

انقذوا جمال برقاش

اشتعلت مواقع السوشيال ميديا بصور صادمة للجمال وقد غطت الدماء وجوهها أثناء عرضها في سوق برقاش بمحافظة الجيزة، وهو سوق مختص بتوريد الجمال إلى السياحة وعرضها للبيع.

نزيف الدماء

وجاء في المنشور المتداول: "دا سوق برقاش للجمال هنا في مصر في الجيزة ..الجمال دي بتتعذب و تضرب و بيتجمع على جمل واحد 6 أو 7 أفراد يضربوه بكل قوتهم.. الجمال وشهم مبيبطلش نزيف.. صوت صراخهم مبيوقفش لكن هناك ناس معندهاش إحساس كل واحد ماسك شومه وعصاية و يفقع عين عادي ويضرب في أماكن حساسة عادي".

وتابع: " الصور دي متصورة من هناك أي حد عايز يتأكد يقدر يروح و يشوف بنفسه.. ركزوا في الصور الجمل اللي قاعد على الأرض من كتر الرعب.. جزء من الجمال دي بتروح للسياحة و بترجع السوق تاني يعني الناس دي بيتدفعلها فلوس كمان و جزء منهم بيروح للمدبح يعني بيموتوا ألف مرة ودول كائنات صبورة و جميلة مينفعش تتعامل بالطريقة دي".

قضية سوق برقاش

وواصل: "المناظر دي يومياً من الساعة 7 الصبح للساعة 2 الظهر ومش ممكن يستمر على كدا.. احنا مجهزين قضية ضد سوق برقاش بس محتاجين أكبر عدد شير عشان تبقى قضية رأي عام".

اقرأ أيضًا.. سر ظهور جمل عربي مع محمد رمضان في البرد القارس

اقرأ أيضًا.. «حدوتة مصرية».. فوربس الأمريكية ترصد قصة نجاح مصر للقضاء على فيروس «سي» في أقل من عام

موضوعات متعلقة