الطريق
الأحد 28 أبريل 2024 07:36 صـ 19 شوال 1445 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

« زوجي بخيل مع الكلب بتاعي».. تفاصيل أغرب دعوى خلع

صورة تعبيرية
صورة تعبيرية

«أنا متزوجة من سنتين.. وزجي مدرس وليس أولاد منه وهو طيب جدًا.. بس مش بيحب الكلب بتاعي ولا يصرف عليه».. بهذا الكلمات رفعت زوجة تدعى هانم تبلغ من العمر الـ32 عامًا، دعوى خلع ضد زوجها بسبب امتعاضه وكره لكلبها العشيق «بودي»، موضحة أن الزوج يرفض أن يدفع يجلب له أي طعام أو يصرف عليه، مثل مصاريف العيادات البيطرية لمعالجته والاهتمام به.

وأكملت«هانم» في دعواها في محكمة الأسرة ضد زوجها: «زوجي بخيل وبيرفض يصرف على كلبي.. كرهت بخله الشديد، وفي الحقيقة أي شيء أطلبه منه لنفسي يشتريه، فهو لا يحرمني من أي شيء ولطيف معي».

وتابعت الزوجة في دعواها:

«لكنه ليس لطيف مع الكلب خالص.. وهو يكره وهذا هو شيء أكرهه فيه، وأحب بودي ولا أستطيع التخلي، ومن تصرفاته هذه أصبت بالإحباط وقررت التقدم بطلب للطلاق لأنه الصرف على بودي كلبي».

وأكملت الزوجة في دعواها: «أنا فكرته باتفاقنا قبل الزواج على مصاريف « بودب» وعلى عدم خروج الكلب من البيت، فرفض أن يشترى أكل للكلب وامتنع عن ذلك، وقلت له إنه لازم يصرف على الكلب ويربيه، لأن الكلب دلوقتي أصبح في منزله، وأكيد مش هروح لوالدي علشان يعطيني فلوس اشترى أكل للكلب».

وأضافت «الزوجة» في دعواها أمام محكمة الأسرة: «أنا اتخنقت بجد من كتر المشاكل اللي جوزي بيعملها معايا بسبب الكلب ومصاريف الكلب جوزي بيقولي إنه مش مطلوب منه إنه يربى الكلب ويعتنى بيه وبأسرة الكلب ورفض دفع أي مصاريف تخص الكلب وأسرته».

اقرأ أيضًا: انتشار مكثف بمحيط مواقف السرفيس لمتابعة الالتزام بتعريفة الركوب بالقاهرة.. صور

واختتمت الزوجة في دعواها: «أنا اتصدمت فيه لما لقيته بيعامل الكلب وبيخبطه بوحشية وكان مفيش رحمة في قلبه خالص، وعلشان كده اتخانقت معاه وأصريت إنه لازم يدفع فلوس ويصرف على الكلب وإلا هبيع دهبي علشان ادفع فلوس ومصاريف الكلب وأكله».