جريدة الطريق رئيس التحريرمحمد عبد الجليل
الثلاثاء 4 أكتوبر 2022 08:29 صـ 9 ربيع أول 1444 هـ

دكتورة في دعوى طلاق: «عامل الصالة كباريه وبينقطني بفلوس كتير»

رقص_تعبيرية
رقص_تعبيرية

على مقعد خشبي داخل محكمة الأسرة، تقف العشرات من السيدات في انتظار دورهن لنظر الدعوى المقامة ضد أزواجهن، وكل واحدة لها حكاية في دعوى قضائية سبب إقامتها استحالة العشرة، لكثرة الاعتداء عليها بالضرب من قبل الزوج، أو البخل أو الشك.

خلال السطور التالية، "الطريق" يرصد قصة فريدة من نوعها، في دعوى أقامتها دكتورة تطلب الطلاق من زوجها المحاسب بعد طلبه رقصها له.

حكت "وفاء" لـ "الطريق" أنها تعمل دكتورة وتملك عيادة خاصة وزوجها يعمل محاسب بأحد الشركات، تزوجا بعد قصة حب دامت لسنوات قبل الزفاف، وبعد 6 أشهر وقفت أمام محكمة الأسرة مطالبة بالطلاق من زوجها، قائلة: «أنا دكتورة ومتجوزة من 6 شهور، فترة الخطوبة كان خطيبي دايما يقولي بحب ترقصيلي، ويقولي ضروري تجیبي معاکي کام بدلة رقص كنت بفتکره بیهزر وكده بس هوا صمم وجبت بدلتين».

اقرأ أيضا: تفاصيل مصرع وإصابة 29 شخصا في حادث تصام أتوبيس وسيارة نقل بالمنيا

وأكملت "وفاء" في حيرة من تبدل أحوال زوجها المحاسب التي كانت تعتقد أنه يمازحها بفكرة الرقص، مضيفة «لما اتجوزنا لقيته مجهز بالشقة ركنة كأنها كباريه مجهزها من كل حاجة، المهم بقى هو بيعيش الدور أوي بخلیني أرقص ليه، وينزل عليا فلوس والشهادة لله مش بطلبهم مني تاني بس مستغربة كده طبيعي ولا مريض».

وبصوت يكسوه الحزن، تروي "وفاء" سبب وجودها في المحكمة، رغم حبها الشديد لزوجها، قائلة: «إحنا من عائلة محترمة ومعروفة جدا، وخايفه على شکلي إزاي دكتورة ترقص لواحد محاسب کده».