الطريق
الأحد 28 أبريل 2024 12:23 صـ 18 شوال 1445 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

«قادرون باختلاف».. السيسي يلتقط الصور مع المشاركين في فقرة اسأل الرئيس

الرئيس السيسي
الرئيس السيسي

التقط الرئيس عبد الفتاح السيسي، مجموعة من الصور مع الاطفال والشباب المشاركين في فقرة أسأل الرئيس، وذلك في النسخة الرابعة من احتفالية "قادرون باختلاف"، حيث طرح مجموعة من الشباب العديد من الاسئلة الشخصية للرئيس السيسي.

اقرأ أيضًا:تَوَفَّنِي مُسْلِمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ.. السيسي يرد على سؤال أفضل دعاء يدعيه كل يوم

وخلال الفقرة قال الرئيس السيسي: "سؤال الشاب رامز من أصعب الأسئلة، لكني جوبت علية كل مصدقية، وفي ناس كتير في مصر وتحديدًا في القوات المسلحة كان عندهم القلق والخوف من خروج الأمور على مجرياتها وتسبب دمار للبلد، مستكملًا، " لكن وأنا بقولها دلوقتي بعد 11 سنة اننا لازم تعرف يا رامز وكل المصريين يعرفوا أن اللى حمي مصر ربنا سبحانه وتعالي".

اقرأ أيضًا:فتاة من «قادرون باختلاف» للرئيس السيسي: «كان ليك الفضل في تحقيق حلم من أحلامي»

وواصل الرئيس السيسي: "من الناس اللى ممكن كانوا شايفيين أد أية حجم الدمار اللي كانت هتدخل فيه مصر، وبالتالي كانت مصر هضيع فيه لسنين طويلة توصل لـ 20 أو 30 أو 40 سنه الله أعلم، ولكن مفيش حد تاني حمي البلد دي غير ربنا سبحانه وتعالي".

وأضاف السيسي قائلًا : البلاد اللى حولينا أنتوا شايفنها، إللى دخل في أزمة 2011 مرجعش، وبالمناسبة مصر كانت أضعف ظروف من البلاد دي، مشيرًا إلى أن عددنا كتير وتحديدًا نسبة الشباب في الدولة، وبالتالي لو كان حصل بشكل من الأشكال حرب أهلية في 2012 و2013، كان راحت مصر، ولكن نقدر نقول إن الجيش والشرطة والدولة دفعا ثمنا كبيرا.