الطريق
الثلاثاء 23 أبريل 2024 02:51 مـ 14 شوال 1445 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

نورهان عن دورها في «جروب الماميز»: استمتعت جدا واحتسب أجري عند الله

نورهان على الانستجرام
نورهان على الانستجرام

وجهت الفنانة نورهان، رسالة خاصة تعرب من خلال عن سعادتها بردود فهل الجمهور، على دورها في مسلسل "جروب الماميز"، وذلك من خلال منشور كتبته على حسابها الشخصي بموقع تبادل الصور والفيديوهات الشهير إنستجرام.

نورهان في جروب الماميز

وكتبت نورهان: "مبسوطة جدا بردود الأفعال عن المسلسل وعن دورى والـ feedback اللي الناس بيبعتهولي وبيكتبهولي عن أني ماسكة الشخصية بدقة وعناية واللوك وبساطته وأني مش حاطة اكستنشن أو باروكة ودا مزود مصداقية الشخصية، وأنها عندها حنين دائم للعودة لإنجلترا ويقين أنها راجعة راجعة، وكلام حلو كتير والله يوميا بيفرحني جدا الحمد لله (وأما بنعمة ربك فحدث)، الفضل لله الكريم عليا و لسه يا جماعة عندى الأيام الجاية دى مشاهد مهمة جدا".

واستكملت: "هحكي حدوتة صغننة كدة بره السياق، لكن عشان هي حاجة قدرية بحتة وجميلة ودليل على أنه اختيار ربنا لينا دايما أجمل لنا، جدير بالذكر أنه لم يكن هذا (دور جيهان) هو الدور الذي مضيته في بداية الأمر، ولكني مضيت دور آخر، وذهبت إلى الأرض المقدسة عندما منّ عليا الله بالعمرة، وبينما أنا هناك مستغرقة في الشعائر الدينية وفرحانة زى العيال الصغيرة بالأماكن البديعة اللي كنت بشوفها في التلفزيون بس ومنبهرة بالتفاصيل كلها، راسلني المسؤولين عن المسلسل يستشيروني في أني أعمل دور (جيهان) لأنهم شايفين إني مناسبة له أكتر.. وافقت ولم أركز كثيرًا أو أتردد، لثقتي في حكمة ورأي الاستاذ الكبير المخرج أحمد صالح والدكتور شادى علام المنتج الفني، لثقتي فيهم وفي أنهم عارفيني كويس وعارفين قدراتي (دا تالت مسلسل ليا مع نفس المخرج الكبير وخامس مسلسل لي مع الشركة) وأكيد عارفين الأصلح للمسلسل وللمصلحة العامة أكتر مني".

اقرأ أيضًا.. رامي عياش: «لما عرفت خبر وفاة وديع كنت عند جورج وسوف في البيت وماقولتش حاجة»

وتابعت: "بعد ما رجعت وبدأت اقرأ دورى الجديد وأصور.. كم السعادة والفرحة والانبساط اللي كنت فيه كان لايوصف! وحبيت الشخصية جدا وصعبت عليا جدا، وتعاطفت معاها لأن مشاكلها حقيقية جدا وملموسة وأنا لامساها جدا وغير شعورها بالغربة جوه الوطن والخداع والتلاعب بمشاعرها من أقرب المقربين، بتتعرض لمشاكل بنعاني منها فعلا أغلبنا مع ولادنا .. وأنا بصور كنت بين كل مشهد والتاني بشكرهم، لأني فعلا عملت في الدور دا حاجات عمرى ما عملتها وعشت مواقف وعبرت عن مشاعر لم أتعرض لها من قبل في أي دور عملته، ولم تتح لي الفرصة أن أجسدها وأعبر عنها من قبل علي مدار سنوات شغلي وشعرت بنوع من التحرر لم استشعره من قبل وكانت جملتي الدائمة لهم (شكرا أنكم خليتوني أغير جلدي)".

وأضافت: "استمتعت جدا واحتسب أجري عند الله على هذا الدور الجميل الذى منحني الله من غير حول منى ولا قوة، ولا تخطيط ولا انتظار ولا حتي سعيت له ولا أي شئ، سبحان الله، وأتمني الناس اللي هتشوف جيهان غلطانة يتعلموا من أخطاءها واللي شايفينها صح يعملوا زيها بس بالراحة شوية، و بشئ من الحكمة، أما بقى اللي في نفس موقفها، ربنا يلهمها حسن التصرف ويلهمها الرشد والحكمة".