الطريق
الأحد 5 مايو 2024 06:48 صـ 26 شوال 1445 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
محافظ الجيزة يزور مطرانية الجيزة للاقباط الارثوذكس للتهنئة بعيد القيامة المجيد الأرصاد تحذر من أمطار وشبورة مائية على بعض المناطق هذا الأسبوع رئيس جامعة الأقصر يزور كنائس العذراء والإنجيلية والكاثوليكية للتهنئة بعيد القيامة محافظ الجيزة يزور مقر الكنيسة الإنجيلية للتهنئة بعيد القيامة المجيد أسامة كمال في عيد القيامة: ”احتفلوا واتبسطوا.. هويتنا المصرية القبطية المسلمة ذاربة في الجذور” محافظ الأقصر يهنئ البابا تواضروس الثاني بابا الكرازة المرقسية بعيد القيامة المجيد «الطريق» تتقدم بشكوى لنقابة الصحفيين ضد عدد من العاملين بها سابقًا.. وآخرين يدعون انتمائهم لها نائب محافظ البحيرة تشهد قداس عيد القيامة المجيد بكاتدرائية دمنهور مي كساب تشيد بأداء آمال ماهر في حفلها بـ جدة.. ”دايما ملعلعة” مارسيل كولر: الشوط الأول كان جيد للغاية أمام الجونة محافظ الأقصر يهنئ أطفال جمعية الكتاب المقدس القبطية الأرثوذكسية الجمعة.. حفل تامر عاشور ومحمود العسيلي في فاميلي بارك الرحاب

حمو بيكا: «بقينا عايشين حياة جميلة.. ومشفناش الأبراج غير على إيد السيسي»

حمو بيكا
حمو بيكا

وجه مطرب المهرجانات حمو بيكا رسالة شكر إلى الرئيس عبد الفتاح السيسي، مشيدا بالإنجازات التي قدمها في مدينة العلمين الجديدة، كما دعا بفرض قانون لمحاسبة كل من يسيء إلى سمعة مصر.

وقال حمو بيكا في برنامج 90 دقيقة: "بشكر الريس بشكل كبير واللي أنا بعشقه جدا على الإنجازات اللي حققها في مصر، وربنا يخليه لينا.. إحنا بقينا في حاجة جميلة إحنا مشُفناش العلمين ولا شُفنا الأبراج، غير على إيد سيادة الرئيس".

ودعا حمو بيكا العالم لزيارة العلمين قائلا: "بدعي العالم كله يجي مصر لأنه هيلاقي حياة جميلة، والأرقام اللي بيسمعوها عن الساحل الشمالي مش موجودة هنا خالص، أنا بقى لي شهرين قاعد هنا".

وأضاف حمو بيكا: "سيبكم من اللي بيقول أسعار 15 ألف و20 ألف مفيش الكلام ده، لأن أنت ممكن تيجي بـ 1000 أو 500 جنيه وتكون سعيد، الأرقام اللي ناس بتقولها مش حقيقية ولو معاك 500 جنيه، هتجي تتفسح وتستمتع، وإزازة المية على الشاطئ بـ 20 جنيه، وبره بـ 5 جنيه و6 جنيه عادي".

قاعد في فندق مع زوجتي بـ2000 جنيه في اليوم

وتابع مطرب المهرجامات حديثه قائلًا: "أنا قاعد في فندق هنا أنا وزوجتي في غرفة جميلة بـ 2000 جنيه في اليوم على البحر أنا لو قاعد في القاهرة في فندق أقل حاجة 5 أو 6 ألاف جنيه".

كما طالب بيكا، بفرض قانون لمحاسبة كل من يسيء إلى سمعة مصر قائلًا: "في ناس بتسيء لصورة مصر بطريقة سيئة، وأنا بسافر كتير بره عمري ما شفت حد بيقول حاجة على بلده عشان في قانون، والقانون ده لازم يتطبق، ولازم اللي يتكلم عن مصر يتحاسب قدام العالم، عشان محدش يقول حاجة على مصر بعد كدة".

اقرأ أيضا: ماذا قال مدحت العدل عن اختيار مسرحية ”تشارلي” لافتتاح مهرجان المسرح التجريبي؟

موضوعات متعلقة