الطريق
الخميس 18 أبريل 2024 06:33 مـ 9 شوال 1445 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

صباحك روقان.. اضحك مع كورونا والاعصار المحلي على طريقة بنت الجيران (فيديو)

كورونا
كورونا

صباحك روقان.. نظرا لحب المصريين للأغاني الشعبية، قدم الثنائي "ساري وساندرا" أغنية وقائية تحت عنوان "إعصار محلي محطوط عليه كريمة" على نفس ألحان الأغنية الشعبية "بنت الجيران"، التي حققت مشاهدات كبيرة، لتحذير المواطنين من فيروس كورونا المستجد.

صباحك روقان.. وبدأوا الأغنية بـ"إعصار محلي محطوط عليه كورونا، دخل البلد خلى الناس مجنونة، فيروس وسافر لف كل الكون".

والمقطع الثاني كان عن سبب انتقال فيروس كوروتا المستجد وطريقة الوقاية منه، وقالا فيه: "سلام وبوس دي إصابة مضمونة، تقدر عليه بمية سخنة وصابونة، ومش محتاج تشتري من الحاجة مليون، ملعون أبوها كورونا ملعونة".

وللتحذير من النزول والعادات السيئة قالا في الأغنية: "ومتنزلوش بقا تعدوا اللي جابونا، ولو زهقتوا أقعدوا في البلكونة، أرجوك كح في كمك وغلاوة أمك، وأعطس في منديلك وهندعيلك، ولا شيشة على قهوة كورونا تيحي على سهوة".

وأكملا: "مناعة شعب قال دي إشاعة، إهدوا بقا يا جماعة إحنا مش خايفين، وكورونا عايزله شاي بلمونة، كتر في أكل التونة، زود كمان فيتامين، ما تجيلي في حيبي كيس مناجيلي بلاش بقا تحكيلي وتعد في الإصابات، كام حالة، نكت كتير شغالة، فيروس منالضحك مات".

اقرأ أيضا: صباحك روقان| اضحك مع الرجالة وقعدة البيت بعد حظر التجوال

كورونا

واختتم الثنائي الأغنية ب:ـ "لابس جوانتي وكمامتي في إيديا جل وكحول نضافة حواليا، كابوس وصعب بس هنعديه، لا سلا بإيد لا بوس ولا أحضان، خلونا نوحش بعض حبه كمان، وأهو بكرا يمشي ونضحك إحنا عليه، بعاني مع ناس في كوكب تاتي، أنصح ومش سمعاني، وكأن مافيش وباء، بنزولك بتسهل إنه يطولك، وصدق اللي قابولك بسببنا الوضع ساء، نستهتر هياخد منا أكتر، فيروس ومش بيهزر أعداد حالات بتزيد، والدةلة عملالنا ألف محاولة، شايفين صحتنا أولى، مش عايزة مريض جديد".