الطريق
الخميس 28 مارس 2024 07:05 مـ 18 رمضان 1445 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

تأجيل محاكمة الإعلامي تامر أمين لإهانته أهل الصعيد إلى 26 إبريل

تامر امين
تامر امين

قررت محكمة جنح مدينة نصر، اليوم الإثنين، مد أجل النطق بالحكم على الإعلامي الموقوف تامر أمين، في اتهامه بالإساءة إلى رجال وسيدات الصعيد، في البرنامج الذي كان يقدمه على شاشة قناة النهار، وذلك إلى جلسة 26 إبريل الجاري.

اقرأ أيضا: عاجل| مصدر أمني يكشف حقيقة تعرض نزلاء السجون لسوء معاملة

كان تامر أمين، اعتذر عن إهانته لأهالى الصعيد فى برنامجه، حيث قال: "أقدم اعتذار واضح وصريح لا لبس فيه لكل أهالينا فى الصعيد وفى كل مكان بمصر، اللى زعلانين منى، أنا لا هكابر ولا هآوح، أنا من الناس اللى بتعتذر لما تحس إن الناس زعلانة منها، حتى لو كانت نيتى يعلم بيها ربنا نيتى خير وكان الهدف هو المصلحة العامة".

اقرأ أيضا: آخرة طريق المشايخ والسحر.. قاتلة طفلتها بأوسيم: ”شوفتها جن قدامي”.. والمتهمة حاولت ذبح نجلها

وأضاف تامر أمين: "أنا أكتر حاجة تضايقنى فى الدنيا إن واحد صعيدى بس أو واحدة صعيدية بس يزعلوا منى، وأنا من أكتر المؤمنين بالصعيد واحترام الصعيد وعزة نفس الصعيد وكرامة الصعيد وأصل الصعيد، صعيد مصر هما أصل مصر اللى طلعولنا الناس المفكرين والأدباء والناس الشريفة المحترمة".

وتابع: "والله ما قصدتش الإهانة أبدأ، ودى آخر حاجة تيجى على دماغى، وآخر حاجة في الدنيا إن يبقى حد صعيدى زعلان منى، فانا بقول لكل صعيدى وصعيدية جزمتكم على راسى من فوق، وأنا ابنكم وأنا ابن ريف مصر، ونسايبى أساساً من الصعيد مرات أخويا من الصعيد وبتشرف بيها وبالنسب دا".