الطريق
السبت 18 مايو 2024 08:11 مـ 10 ذو القعدة 1445 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

بعد نفيها نسب بناء الأهرامات للفراعنة.. من هي نهى العمروسي؟

نهى العمروسي
نهى العمروسي

نشرت الفنانة نهى العمروسي منشورًا غريبًا عبر منصات التواصل الاجتماعي تنفي فيه أعمال المصريين القدماء وبناءهم للأهرامات.

ولم تتوقف الفنانة نهى عند هذا الحد، بل ظلت تقدم دلالائل على معتقدتها في عدة بوستات مختلفة حتى سخر منها رواد السوشيال ميديا واعتبروا منشوراتها ما هي إلا لفت الانتباه لتتصدر التريند.

وكتبت نهى العمروسي عبر صفحتها الرسمية: "بناة الأهرامات مش المصريين القدماء.. أنا عارفة أنتم هتجزوا على سنانكم مني بس مش مهم، أنا باحثة عن الحقيقة.. والحقيقة بتقول أن أجدادنا مش هم اللي بنوا الأهرامات".

نهى العمروسي تثير الجدل

وأضافت العمروسي أن الحكاية تفوق الخيال لأن الأهرامات ليست مقابر في الأصل، متابعة: "دي حكاية فوق خيالكم بس اللي مسيطرين علي الكوكب وعاملين لنا تنويم مغناطيسي ومغيبين عقولنا خدعونا بقصة مقبرة خوفو دي.. يللا اشتموني بسرعة وطلعوني جاهلة.. البوست الجاي هقول فيه مين هم بناة الأهرامات الحقيقيين".

وطلبت العمروسي في بوست آخر، بالبحث عن الألواح السومرية لأنها توجد بها تفاصيل بناء الأهرامات، مؤكدة: "ابحثوا عن الألواح السومرية و بالذات اللوح الـ 10 و 11 اللي Enki كاتب فيه تفاصيل عن بناء الأهرامات.. الألواح دي كانت مدفونة تحت الطين من آلاف السنين و لقوها في العراق".

نهى العمروسي تكشف حقيقة بناة الأهرامات

وتابعت: "أظن دي آثار وعلماء الآثار أثبتوا إنها أثرية مش حديثة.. يعني الواد حمؤة اللي واقف علي الناصية مش هو اللي كتبها ودفسها في الطين عشان عايز يطلع ترند زي ما بتقولوا علية بالظبط".

وأشارت في بوست آخر عن حقيقة الأشخاص الذين بنوا الأهرامات: "بناة الأهرامات مش بشر أصلا.. مش من الجنس البشرى.. وتماثيلهم العملاقة ده طولهم الأصلي مش تضخيم ليهم"، مشيرة إلى أنها لا تجادل بل تفجر حقيقة في زمن يكره الحق.

نهى العمروسي تشعل السوشيال ميديا

وواصلت الفنانة تبريرها: "الناس خدت على التغييب وبيعشقوا الكذابين و بيصنعوا أبطال من ورق.. ناس أدمنت الخديعة و بياخدوا أي معلومة متوارثة كإنها يقين لأن كدة أريح بكتير من الثقافة والمعرفة والتعب.. إشتموني علي أد ما تقدروا و إلشوا كمان و كمان وجهلوني وإتهموني بإن هدفي الترند لإن دة بيعكس إللي جواكم و ده وعيكم، كل إناء ينضح مافيه".

وأكملت الفنانة أنه يجب البحث عن الحقيقية بدلُا من الجلوس والتنمر عليها، مطالبة بعمل مجهود للبحث عن حقيقة الأشخاص الذين سجنوا عقولهم ووضعوا في صندوق مغلق، قائلة: "الفراعنة مش بناة الأهرامات، مش أنا لوحدي إللي بقول كدة مثبوت بالقرآن وبشهادة علماء الآثار".

من هي نهى العمروسي

نهى العمروسي هي ممثلة وكاتبة سيناريو وحصلت على درجة البكالووريوس في قسم السيناريو من معهد السينما، ولديها عدة أفلام منها:

أفلام نهى العمروسي

الشريط الأخضر-حلق وحوش وكبارية جزيرة الشيطان وشمس الزناتي وبيت القاصرات والعذراء والعقرب.

اقرأ أيضا: في عيد ميلادها الـ60.. أزمات أثارت الجدل في حياة نهى العمروسي