الطريق
الأربعاء 8 مايو 2024 06:32 مـ 29 شوال 1445 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

”بتعملي كده في حضارة مصر”.. عارضة سقارة تثير انفعال أحمد موسى

سلمى الشيمي
سلمى الشيمي

انفعل الإعلامي أحمد موسى، على في معرض تعليقه على اللقطات المنتشرة لعارضة الأزياء سلمي الشيمي التي التقطتها في منطقة سقارة، وأثارت الكثير من الجدل.

وقال موسى خلال برنامجه "على مسؤوليتي" على شاشة "صدى البلد"، مساء الاثنين: "الست دي أكيد فيه حد ساعدها علشان تعمل الصور دي.. لازم نعرف مين ساعدها على ارتكاب هذه الجريمة".

اقرأ أيضًا: سلمي الشيمي صاحبة جلسة تصوير سقارة ليست الأولى.. صور عارية وأفلام إباحية أثارت أزمات في الأماكن الأثرية

وأضاف: "قانون الآثار يُصنّف مثل هذه التصرفات بأنّها تتضمّن إساءة.. أنا مستغرب إن فيه بعض الناس متعاطفة معاها.. دي حضارة مصر اللي من 7000 سنة، مش أي حد مسموح له يروح خِلسة".

وتابع: "هي كانت عاوزة تتشهر لكنها لم تسلم طريقًا شرعيًّا.. ليه مرحتش لبتوع وزارة الآثار وأقولهم عاوزة أعمل كذا، والوزارة بتصدر بعض الموافقات لكن في الغالب بترفض".

اقرأ أيضًا: مصور ”موديل سقارة” يكشف لـ”الطريق” تفاصيل الفوتوسيشن

واستطرد: "فيه ناس عملوا حاجات زي كده واتحبسوا وأجانب اترحلوا.. لو اخدت الطريق الشرعي نقول ماشي، لكن اللي اتعمل ده في منتهى الغرابة".

وكان أشرف فرحات المحامي ومؤسس حملة تطهير المجتمع، قد تقدم ببلاغ جديد للمستشار حماده الصاوى النائب العام، ضد سلمي الشيمي، طالب فيه بالتحقيق معها، وإحالتها لمحاكمة عاجل، لاتهامها بتشويه الحضارة، وإهانة التاريخ الفرعوني العظيم، لقيامها بالتصوير بملابس فرعونية مثيرة ومزعجة بمنطقة سقارة الأثرية بالجيزة.