الطريق
الجمعة 19 أبريل 2024 06:54 مـ 10 شوال 1445 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

رد ناري من لميس الحديدي بعد تغيير منصب تامر مرسي

لميس الحديدي
لميس الحديدي

تحدثت الإعلامية لميس الحديدي، عن التطورات التي شهدتها شركة المتحدة للخدمات الإعلامية، مؤكدة أن تغيير مجالس الإدارات سُنة الإدارة الاقتصادية، وعلى الجميع أن يتعامل مع هذا الأمر بشكل طبيعي، موضحة: "مش لازم لما واحد منصبه يتغير تطلع شائعات على غرار فلان غضب عليه ومعرفش مين زعل منه وناس تقول ده فاسد أو عليه علامات استفهام".

وأضافت مقدمة برنامج "كلمة أخيرة"، عبر شاشة قناة "ON.TV": "لأن الحياة مراحل ومجالس الإدارات بتخصصاتها المختلفة مراحل حيث إن كل مجلس إدارة له تخصص معين لمرحلة معينة بمجرد إنجاز مهمته يتم تطعيم مجلس الإدارة بعناصر بتخصصات مختلفة لاستكمال مهمة لاحقة في إطار خطة تطوير موضوعة مسبقًا".

اقرأ أيضا: شقيق ياسمين عبد العزيز: اختلافي معها وأحمد العوضي انتهى فور إعلان زواجهما

وعن تغير منصب المنتج تامر مرسي، قالت لميس الحديدي: "مش عارفة فيه إيه؟ لما حد بيقعد في منصبه فترة طويلة تطلع ناس تقلك هيفضل قاعد في مكانه مش هيتحرك والغريب لما يحصل تغيير تطلع ناس تقول غيروه عشان عامل مصيبة وانتوا مخبينها.. التغيير سنة الحياة بقينا بنشوف وزراء ومسؤولين ومحافظين بيتغيروا بشكل عادي لازم نتعود على ده وعلينا أن نتعلم أن نشكر ونحترم السابقين في مجالس الإدارات".

وحرصت لميس الحديدي على توجيه الشكر لمجلس الإدارة السابق للمتحدة للخدمات الإعلامية بقيادة المنتج تامر مرسي، قائلة: "لازم نتعود نشكر السابقين في مجلس إدارة المتحدة للخدمات الإعلامية بقيادة تامر مرسي وأنا شخصياً بوجهله التحية لأنه بذل مجهود كبير وخرافي عشان نوصل لنتائج النهاردة.. لازم نتعلم أن نشكر السابقين ووجوده في المجلس الحالي أو حتى النهاردة في المؤتمر داخل القاعة هو تقليد محترم.. لازم نتعود على ده مش معقول ناس تتعب معانا وتشتغل له دور وكل مرحلة تبنى على سابقتها".

واردفت لميس الحديدي: "الإعلام سواء حكومي أو خاص ليس مجرد أرقام لكن هو تأثير ومعلومة وخبر وتوعية وتسلية.. وجميعها عناصر مهمة تندرج تحت كلمة "التأثير" فالأرقام والأرباح مهمة لكن المكاسب المادية قد تتراجع وتتناقص في قياسها مع التأثير.. احنا قدام ناس فاهمة قيمة الإعلام فالتأثير أهم".

موضوعات متعلقة