الطريق
الثلاثاء 7 مايو 2024 06:48 صـ 28 شوال 1445 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

الليلة دي عيد.. أشهر وأجمل أغاني الاحتفال بالعيد ورائعة ياسمين الخيام

ياسمين الخيام
ياسمين الخيام

"زي النهاردة والليلة دي زي السنة دي ارتاح فؤادي واللي فات قبل النهاردة واللي جاي بعد النهاردة والليلة عيد دي الليلة عيد" تفتتح ياسمين الخيام الأغنية بصوتها الطربي شديد العذوبة في إحفالية للعيد أقيمت في فترة الثمانينات، كانت الكلمات مكتوبة بصدق من جانب الشاعر عبد السلام أمين وتنفذ إلي القلوب بمجرد سماعها.

حالة من السعادة صنعتها ياسمين الخيام بصوتها في أغنية لم تكن الوحيدة المرتبطة بالعيد ولكنها باتت الأشهر والأقرب إلي قلوب الجمهور المصري والعربي.

"الليلة عيد الليلة دي عيد" تكررها "الخيام" عدة مرات على ألحان أحمد صدقي التي تحمل نزعة طربية، "زي الليلة دي كان الكلام أول كلام في عنينا.. زي الليلة دي كان السلام بقلوبنا مش بإدينا.. زي الليلة دي الكون فرح.. فرح بعده مفيش كده".

حالة من البهجة تحملها الكلمات العذبة "شوفوا الزهور شوفوا الطيور كانت زمان حلوين كده.. شوفوا السما شوفوا النجوم كانت زمان بالشكل ده" ثم تكمل "عيدنا صباحه ابتسم لالحب والأفراح والسعد وعد يا قلبي وانت مسانا صباح".

بلغت "الخيام ذروة تألقها عندما تصل إلي "واللي فات قبل النهاردة واللي جاي بعد الليلة دي.. كان منام فسرتهولي كان أمل حققتهولي وانت عيدي وعيد ميلادي.. من الليلة دي الليلة عيد".

لم تكن ياسمين الخيام تتوقع أن تحقق أغنيتها ذلك النجاح الكبير وتصبح من أشهر الأغاني المرتبطة بالعيد بالرغم من طابع الرومانسية التي تغلف الكلمات ويحرص الجمهور على سماعها بجانب أغنية "يا ليلة العيد" لأم كلثوم أو "أهلا بالعيد" التي غنتها صفاء أبو السعود، وبعد مرور سنوات على "الليلة دي عيد" تبقى في ذاكرة ووجدان الجمهور المصري.