الطريق
الجمعة 3 مايو 2024 11:03 صـ 24 شوال 1445 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

روني يتهم مؤلف أغنية «زمن المجاملة» بسرقة كلماتها.. تفاصيل

تساءل الفنان روني عن إذا كان مؤلف أغنية "زمن المجاملة" قام بسرقة كلمات وفكرة أغنيته "من هنا ورايح" ، التي تم طرحها منذ يونيو 2021.

نشر الفنان روني عبر صفحته على "فيس بوك" أوجه التشابه بين أغنيته وأغنية الفنان عمرو دياب ، وكتب: "قبل ما تقرا أحنا بنطرح سؤال ومبنتكلمش عن سرقة اللحن بنتكلم عن سرقة الكلمات وفكرة وعنوان الأغنية ومحدش يقولي عايز تتصيت على اسم عمرو دياب مش محتاج أعمل كده ومبعملشي كده وأحنا بنطرح سؤال .. هل تم سرقة كلمات وفكرة أغنيتي من هنا ورايح، من قبل شاعر الفنان عمرو دياب اللي كتب أغنية زمن المجاملة؟ ".

وكتب التشابه الذي ظهر كالتالي:

التشابه الأول .. تشابه العنوانين في المعنى

لاحظ أن عنوان الأغنيتين متشابهتين أغنية الفنان عمرو دياب بعنوان (زمن المجاملة انتهى) وأغنية الفنان روني عنوانها "من هنا ورايح مفيش" ، فالعنوانين يعطيان نفس المعنى ركز على كلمة انتهى في عنوان أغنية عمرو دياب زمن المجاملة وكلمة مفيش (من هنا ورايح مفيش) ) فهما يعطيان نفس المعنى الانتهاء من عدم وجود أخطاء في المجاملة أو التعامل مع الآخر".

التشابه الثاني .. استخدام كلمة المجاملة

"استخدام كلمة المجاملة في كلتا الأغنيتين عمرو دياب يغني زمن المجاملة انتهىي والجاي مصلحتي والفنان روني يغني من هنا ورايح مفيش أي داعي فقـط أصلي مش مجبر أعيش منتظر حسن المعاملة فكلتا الأغنيتين استخدام كلمة المجاملة فيها الكلمات التي تستخدم لفكرة الأغاني".

التشابه الثالث

"لاحظ أن فكرة الأغنيتين واحدة العتاب وعدم تحمل تحمل قسوة الآخرين وعدم اكتراث الآخرين بالمشاعر ومهما تعمل الناس على الناس" معهم تعبك اللي بتتعبه لذلك الشخص اللي بيعاني إلى مرحلة عدم التعامل مع هذه الشخصيات وبيقول كفاية زمن المجاملة - من هنا ورايح مفيش داعي فقالة ".

التشابه الرابع .. استخدام فكرة البحث عن راحة النفس عن النفس النفس في كلتا الاغنيتين بعد المعاناة من الناس التي لا تكترث للمشاعر

"عمرو دياب يغني زمن المجاملة انتهي والجاي مصلحتي ناس مهما اعملها بتقل من راحتي وعليا بايه أنا عليا بأيه ده لا حد فاكرلي جميل يشكرني عليه ولا حد بيتمر فيه اسف علي صراحتي لا لا لالا لا لا ماعملت خير واتنسي ولا حد قدرني لو فيكوا ناس مخلصه واحد يفكرني عملت خير واتنسي ولا حد قدرني .. وروني يغني من هنا ورايح مافيش أي داعي مائله أصلي مش مجبر اعيش منتظر حسن المعامله م انهارده خلاص ناويت أني أعام بالطريقه الاهتمام بالاهتمام وضروري تعرف الحقيقة".

التشابه الخامس في المعنى

"عمرو دياب في أغنيته (زمن المجاملة انتهى) بيوصل لمرحلة بيقول للناس لا لا لا لا لا لا لا لا لا ، وروني كمان بيقول للناس دي لا بطريقة تانية"

بوست آخر ، هل اتسرقت اغنيتي؟ هو بي حصل ايه حد يفهمني؟ زمن المجاملة عمرو دياب يوليو 2022 و من هنا ورايح مفيش - روني روني يونيو 2021

ورايح مافيش مافيش أصلي مجبر أعيش منتظر حسن المعامله م انهارده خلاص ناويت اني أعامالك بالطريقه الاهتمام بالاهتمام وضروري تعرف الحقيقه ، كلمات الشاعر المبدع احمد علي محسن لحن وتوزيع وغناء روني.

إقرأ أيضًا .. تعرف على برنامج احتفالية الأوبرا بذكرى ثورة 23 يوليو .. صور

زمن المجاملة انتهى والجاي مصلحتي ناس مهما اعملها بتقل من راحتي وعليها فاكرلي جميل جميل يشكرني عليه وقد بيتمر فيه أسف صراحتي لالالالالالالالالالالا ماعملت خير واتنسي. ، غناء عمرو دياب ، وكلمات تامر حسين.