الطريق
الإثنين 29 أبريل 2024 06:31 صـ 20 شوال 1445 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

«مهددة بالإصابة بعدوى بكتيرية».. تطورات الحالة الصحية للفنانة إيناس عز الدين

إيناس عز الدين في المستشفى
إيناس عز الدين في المستشفى

كشفت المطربة إيناس عز الدين، تطورات حالتها الصحية عقب نقلها لأحد المستشفيات بسبب تدهور حالتها الصحية بشكل مفاجئ، لتكتشف الفنانة أن لديها كليتين ملتصقتين تسببا لها في مشكلات كبيرة.

حالة إيناس عز الدين الصحية

قالت إيناس عز الدين، عبر حسابها بموقع "فيس بوك": "من حوالي أسبوعين اتفاجئت بنزول حصى كبيرة مفتتة وتوقعت إن لو في حصوة في الكلى إنها خلاص اتفتت ونزلت لوحدها، لحد من ثلاث أيام ظهر ألم شديد في جنبي اليمين والشمال وأخدت حقن مسكنة عشان أقدر أنزل أروح شغلي وقولت ممكن تغيير الجو أو برد في عضمي لحد أول امبارح الفجر لاقيتني حرفيًا بصرخ في الفرش من شدة الألم لدرجة خلتني أعتقد إنها الزايدة وبتنفجر".

إيناس عز الدين في المستشفى

وتابعت المطربة إيناس عز الدين، ما حدث معها وقالت: "أنا بالذات مش ببكي بسهولة مهما كانت شدة الألم لأني اتعودت على العمليات فعشان أوصل للمرحلة دي كان الألم بشع".

وأضافت: "ناس كتير رشحولي مستشفى زايد التخصصي وروحت هناك بالأشعة المقطعية والسونار والتحاليل اكتشفنا سبب اللي أنا فيه، أولاً بعد ٣٥ سنة عيشاهم في الدنيا اكتشفت إن الكليتين عندي ملتصقين نوع من أنواع التشوهات في الكلى وده اللي خلى الألم مضاعف، اكتشفت طبعًا وجود حصوات ونسبة صديد كبيرة عملت التهابات شديدة في الكلى والمثانة وإنسداد بولي وحرارة تخطت ٤١ مش بتنزل بالخافض ورعشة متواصلة لدرجة إني فقدت الإدراك وكنت في مرحلة خطر والحالة حرجة".

منشور إيناس عز الدين على فيس بوك

اقرأ أيضًا..

«زملكاوي لعب في الأهلي ومبيحبش يعيش الدور».. أبرز تصريحات بهاء سلطان مع أنغام

مرض إيناس عز الدين

واستكملت إيناس: "فضلت في الطواريء والدكتور أمر بوضعي ٣ أيام تحت الملاحظة دون حركة نهائيًا مع أخذ المحاليل والمضادات الوريدية بسبب الخوف من نقل عدوى بكتيرية تصل للدم وبصراحة مقدرتش أفضل في المستشفى لأني مش برتاح وحاليًا أنا في بيتي بكمل العلاج في البيت دعواتكم".