الطريق
الجمعة 19 أبريل 2024 08:49 مـ 10 شوال 1445 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

« أنا أموت بس الـ 100 مليون يعيشوا ».. أبرز رسائل السيسي وقت الأزمات الإرهابية

السيسي- ياندكس
السيسي- ياندكس

يحتفل الشعب المصري اليوم بعيد ميلاد أقوى رجل تصدى للجماعات الإرهابية أنه الرئيس عبد الفتاح السيسي الذي كسر قيود الأزمات، وأعاد لمصر كرامتها وعزز قدراتها الاقتصادية وطرد الإرهاب من مخبئه السري.

وبالتزامن مع عيد ميلاد الرئيس السيسي تستعرض جريدة "الطريق" رسائل الرئيس وقت حلول الأزمات.

"أنا مسؤول أمام الله سبحان وتعالى وأمامكم وأمام التاريخ للدفاع عنها وحمايتها لآخر لحظة"، كانت هذه الرسالة موجهة للشعب المصري بعد تولي الرئيس عبد الفتاح حكم البلاد.


عبارة جاءت في أطول خطاب للرئيس السيسي

" لو سمحتم متسمعوش كلام حد غيري.. محدش يفكر أن طولة بالي وخلقي الحسن معناه أن البلد دي تقع قسما بالله اللي هيقربها لهشيلوا من فوق وش الأرض"، عبارات حادة انطوت على تحذير ورسائل جاءت في واحد من أطول خطابات الرئيس عبد الفتاح السيسي أمام عدد من ممثلي الشباب والوزارات والإعلاميين، فجاء الحوار الخطاب للرفع الروح المعنوية والحفاظ على مؤسسات الدولة والرؤية المصرية للبناء والبقاء.


وقبل سنوات تحدث الرئيس عبد الفتاح السيسي بنزول المصريين وإعطائه تفويضا أمام الجماعات الإرهابية وأهل الشر، وفي هذا السياق قال: "إنتو باين عليكو متعرفنيش صحيح لا والله دة أمنك واستقرارك يا مصر ثمنه الجيش، محدش يفكر يا جماعة يدخل معانا في الموضوع ده لأن أنا مش سياسي وبتاع كلام، إحنا مش بنمشي البلد ونبنيها بالكلام البلد دي عشانه ترجع تاني ربنا وحده اللي يعلم هي رجعت كدة إزاي".

السيسي: هقول للمصريين انزلوا تاني

وأضاف: "أنا هقول للمصريين انزلوا تاني أدوني تفويض أدام الأشرار، أي أشرار، هقول للمصريين تاني لو الأمر أستمر على كدة وحد فكر أنه يلعب في مصر وأمخنها هطلب منكوا تفويض تاني لأن هيبقى في إجراءات أخرى لأي حد يعتقد أنه ممكن يعبث بأمانة وإحنا موجودين، وأنا مبخفش غير من ربنا".

وتابع: "محدش يقدر يلعب في أمن مصر وإحنا موجودين يبقى أنا أروح أموت الأول قبل ما حد يلعب في أمنها.. قسما بالله العظيم قبل ما حد يلعب في أمانك يا مصر ويضيع الـ 100 مليون لازم أكون أنا أموت الأول، لازم يخلص مني أنها الأول، أنا أروح بس الـ 100 مليون يعيشوا"

اقرأ أيضا: في عيد ميلاده.. لفتات إنسانية تكشف اهتمام الرئيس السيسي بالمرأة المصرية

موضوعات متعلقة