الطريق
السبت 11 مايو 2024 08:45 مـ 3 ذو القعدة 1445 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

«الأكل فاسد».. صاحب محل «جاست سماش» يكشف حقيقة غلق المطعم

جاست سماش
جاست سماش

شن نشطاء السوشيال ميديا هجوما على مطعم شهير يسمى «جاست شمس»، يقع بحي النزهة التابعة لمحافظة القاهرة، اعتقادا بأنه يبيع مأكولات فاسدة بعد واقعة غلقه وتشميعه من قِبل حملة كبيرة تفقدت المحالات لمراجعة التراخيص والمخالفات.

حقيقة تشميع المطعم

وتعليقا على ذلك، قال حميدة صاحب محل «جاست شماس»: إن ما تردد على ألسنة رواد التواصل الاجتماعي لا أساس له من الصحة، لأن إغلاق المطعم ليس له علاقة بجودة الطعام أو فساده، مؤكدا أن تشميع المحل كان بسبب شكاوى السكان القطانين بالحي.

إغلاقه بسبب الشكاوى المتكررة

وأضاف «حميدة» عبر صفحته الشخصية بالفيسبوك: "الشكاوى جاية من الناس اللي في المنطقة بسبب الزحمة.. مع إن أي حاجة كانوا يطلبوها مني كنت بنفذها.. جبت عامل نظافة مخصوص لتنظيف الشارع وقمامة الزبائن وأيضا إغلاق الأغاني .. وتجمع الناس من غير صوت عالي".

الإبلاغ بسبب الزحمة

وتابع «حميدة»: "أي حد بينجح أو المكان اللي شغال فيه زحمة الناس بتشتكي.. إذا كان هناك مشكلة في الطعام كان تم غلق المكان الآخر الذي يقع في مدينة نصر".

عدم ترخيص المطعم

وأوضح «حميدة»، أن الأسباب التي كانت وراء تشميع المحل هو عدم ترخيص المطعم قائلا: "بنعمل الورق والحمد الله معانا السجل التجاري والبطاقة الضريبية ومكملناش شهر فاتحين".

الناس وقفة ضددنا

واختتم «حميدة»: "الحمد الله على وقفة الناس كلها ضددنا في خطوة مع أن كل خطوة بنحاول ناخدها عشان نرضي الناس كلها".

تعليقات رواد التواصل

وجاءت ردود رواد مواقع التواصل الاجتماعي كالآتي:

«معلش متزعلش ربنا هيعوضك.. إنت إنسان محترم جدا وتستاهل كل خير».

«ما هو لو المعم بيأذي الناس فعلا يبقى ليهم الحق في أنهم يشتكوا.. مش أعداء نجاح يعني لمة المطعم يخلي الشقة اللي فوقية صهد صبح ليل وريحة أكل محروق وبهارات غريبة تتحط تتعب معدتهم.. النبي وصى على سابع جار».

«اي مطعم بره أسوأ لا بالطعم ولا بالريحة.. الزيت مهدرج وحاجة وحشة مفيش حاجة اسمها مطعم سبع نجوم كله كلام فاضي.. كانوا بيتفقوا مع شركة تيجي تاخد الزيت المحروق وتهدرجه وترجعه جديد».

اقرأ أيضا: «هوايتي أخش أدعبس».. موجة سخرية تضرب السوشيال ميديا بعد عطل «فيسبوك»