الطريق
الأحد 19 مايو 2024 01:21 مـ 11 ذو القعدة 1445 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

يوسف عمر يكشف تفاصيل ”قنبلة” إعلان محمد رمضان.. ووالدته: اتصاب في أماكن حساسة

محمد رمضان ويوسف عمر
محمد رمضان ويوسف عمر

شهدت مواقع التواصل الاجتماعي حالة من الجدل وشن البعض هجومًا على الفنان محمد رمضان، بعد تعرض الممثل الشاب يوسف عمر، نجل الفنانة لبنى ونس، لإصابات وحروق من الدرجة الأولى خلال تصوير إعلان مع رمضان.

يوسف عمر يكشف تفاصيل إصابته بالحروق

وكشف يوسف عمر تفاصيل إصابته، كما هاجم مصمم المعارك عصام الوريث، الوجه الإعلاني للعبة، مؤكدًا أنه وضع قنبلة بالقرب منه دون أن يرتدي أي ملابس واقية، وذلك خلال مداخلة هاتفية لبرنامج et بالعربي.

وقال يوسف: "عصام الوريث حط القنبلة تحتي ومقاليش.. قالولي بعد ما المخرج يقول أكشن هترجع لورا وأنا اتأخرت ثانية ودي الثانية اللي أنقذت حياتي، بعد ما حصل الانفجار".

وكشف الفنان الشاب أنه فقد حاسة السمع وحدث له التهاب وحروق من الدرجة الأولى، واستنكر ما فعله عصام الوريث بعد الانفجار، حيث قال: "بعد الانفجار جه ولم يظهر عليه أي علامات الاندهاش.. كان عارف هو عمل إيه وجالي قال لي أنا اسمي عصام الوريث وشغال في الشغلانة دي من زمان.. وكان كلامه فيه تهديد بشكل غير مباشر وما اعتذرش حتى".

كما وجه عمر الشكر للفنان أشرف زكي نقيب المهن التمثيلية، حيث قال: "الشخص اللي مسابنيش لحد دلوقتي هو أشرف زكي نقيب الفنانين وعلى تواصل معايا لحظة بلحظة".

لبنى ونس تهاجم محمد رمضان

وكانت الفنانة لبنى ونس شنت هجومًا حادًا على الفنان محمد رمضان، مؤكدة أنه كان على علم بما يحدث وله الإمكانية في التحكم بكل شيء يحدث حوله، وذلك من خلال منشور عبر حسابها الخاص بموقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك".

وكتبت لبنى ونس عبر حسابها: "إذا عملنا كل حاجة طبيعية وحقيقية كنا هَلَكنا، ولا تُلقوا بأيديكم إلى التهلُكه، يعنى إذا في مشهد يا أستاذ محمد التمساح بياكلك نترحم عليك ويبقى آخر مشهد في حياتك تعلمنا مهنة التمثيل على يد عظماء التمثيل ولم يُطلق عليهم هذه الكلمة المزعومة النجم والنجمة".

وواصلت: "في مهنتنا يا أستاذ محمد رمضان وانت وأنا وكلنا عارفين إن ما يسمى بالنجم استغفر الله العظيم بيتعاملوا معاه في اللوكيشن كأنه مِحور الكون والكل يدور حوله، هل ممكن تتعرض لما حدث لابني في التصوير معاك، مستحيل طبعا بتعمل أكشن وبتبقى عارف قبلها كل تفاصيله مرة واتنين وعشرة واللى عاجبك بتوافق عليه واللى مش عاجبك بتغيره على هواك ما حدش بيفرض عليك حاجة، يعنى القنبلة اللى زرعها عصام الوريث لابني تحت منه ومن غير ما يقوله ولا حتى يلبسوا واقي يقدر يعمل معاك كدة ليه".

واستطردت:" أنت بني آدم وابني مش بني آدم أنت أغلى الناس عند والدتك ويوسف نن عيني ومافيش أغلى من الضنا حط ابنك مكان يوسف هاتقول برضه كله في حبكم يهون، أرجع واقولك ابني ربنا هايجبله حقه من اللي اسمه عصام الوريث ده اللي مايعرفش أبجديات عمله اللي بيستبيح حياة الشباب عشان يحقق الطبيعية المزعومة الغلط اللى حضرتك بتتكلم عنها حق ابني، سؤال بقى لما نموت سيادة النجم هايندفن فين؟ الديان والعدل والحق موجود واعتمدنا عليك يارب".

لبنى ونس خايفى مستقبل ابني يضيع

وقد كشفت في تصريحات صحفية أن ابنها أصيب بحروق بالغة والتهابات في جدار الخصية وتخشى عليه من ضياع مستقبله.

اقرأ أيضًا: إصابات خطيرة وقنبلة حقيقية ورد النقابة.. التفاصيل الكاملة لأزمة محمد رمضان مع فنان شاب

لبنى ونس تتراجع عن الهجوم على محمد رمضان

وعدلت لبنى ونس عن هدجومها على محمد رمضان حيث أكدت أنها تهاجم عصام الوريث فقط ورمضان ليس له أي علاقة حيث كتبت: "مشكلتنا مش مع محمد رمضان بأكد أنا معنديش أى مشكلة مع محمد رمضان في الآخر هو ممثل زى يوسف بالظبط وغير مسؤول عن اللي حصل لأبني مش هو اللي حط القنبلة ولا مسئول عنها، احنا مشكلتنا مع المدعو عصام الوريث اللي لولا عجرفته وتهديده ليوسف بشكل غير مباشر طريقه لا تليق بمعاملة إنسان اتعامل معاه بإستهانة وهو مصاب إصابة خطيرة بسببه كان هايموت لولا ربنا سترها".

وتابعت: "بلاش نطلع على كتاف رمضان أو نقحمه في الموضوع عشان الترافيك لان دة ميصحش، اذا هنتكلم يبقى الأولى نتكلم عن الحقوق المهدرة والعدل واللا مبالاة والناس اللي بتشتغل في أماكن هي مش قدها يبقي نتكلم عن عصام الوريث اللى محترمش أصول مهنته واستهزأ بابني يوسف".

وقد تعرض محمد رمضان أيضا للإصابة أثناء تصويره الإعلان نفسه ونشر ڤيديو أثناء وجوده في المستشفى وعلق عليه: "الحمد لله وقدر الله وما شاء فعل.. إصابتي كانت شديدة أثناء تصوير النهارده، ولكن الحمد لله.. الأهم إن الشغل يوصلكم حقيقي وكله في حبكم يهون.. ثقة في الله نجاح دائماً وأبداً.. رمضان يجمعنا".