الجمعة 24 سبتمبر 2021 11:55 مـ 17 صفر 1443هـ
جريدة الطريق
  • WE

رئيس التحرير محمد عبد الجليل

تحقيقات

”مش زنا ولكن”.. الفتيات تشعلن السوشيال ميديا بسبب رسالة من مجهولة

الخوف من الزنا
الخوف من الزنا

تتوالى الحكايات في جروبات البنات عن مشاكلهن، التي يتفاعلن معها على السوشيال ميديا، وتمكنت مشكلة اليوم الاثنين لإحدى الفتيات من إثارة باقي الفتيات في الجروب.

 

وروت فتاة قصتها قائلةً: "أنا متجوزة من 3 سنين وعندي ولدين وجوزي كويس جدا الحمد لله وعارف ربنا، وأنا الحمد لله بصلي وعارفة ربنا، بس أنا كنت مرتبطة بأبن عمتي وبعد كتب كتابي حصل تجاوز بيني وبينه، حضني وباسني بس مفيش أكتر من كدة، هل ده زنا؟ وأعمل إية علشان ربنا يسامحني، مع العلم أني قطعت بشكل نهائي بيني وبين كل ولاد العائلة وبقيت لجوزي بس ومش بتعامل حتى مع أي شباب منهم".

 

 

وعلقت رباب محمد، إحدى رواد فيس بوك: "استغفري ربنا كتير خالص وصلي وإدعي يغفرلك، والتائب إلي الله كمن لا ذنب له بشرط التوبه دي تكون نابعة من القلب ومتكرريش الذنب دا تاني".

 

 

وكتبت هبة محمد، إحدى رواد فيس بوك: "لا مش زنا الزنا العلاقة الكاملة بس من درجات الزنا بس أخف طبعا، ثانيا بقى إنسي الموضوع ده طالما توبتي ورجعتي لربنا وبعدتي عن الذنب ده أكيد ربنا هيغفرلك ويسامحك كل ابن أدم خطاء وخير الخطائين التوابون وإن الحسنات تذهب السيئات وأكثري من الاستغفار والأعمال الصالحة وربنا أن شاء الله غفور رحيم والندم على الذنب ده دليل أن ربنا تقبل توبتك إن شاء الله".

 

 

وكتبت رانيا، إحدى رواد فيس بوك: "ليس زنا وتوبي وتصدقي وقومي بأعمال صالحة".

 

 

ورد حسناء صلاح على رسالة الفتاة، قائلةً: "طالما ندمانة إن شاء الله ربنا هيغفرلك وهيسامحك بس لحي في الدعاء".

 

اقرأ أيضًا: هل يزول ذنب جريمة ”الزنا” بزواج الرجل ممن زنا بها؟ الإفتاء توضح

 

 

وعلقت عبير سامي: "ربنا رحيم وقال إن مجرد التفكير في التوبة توبة..استغفري كتير ومتفكريش في الموضوع والحمدلله إن محصلش أكثر من كده ..متزعليش نفسك بس إتعلمى بعد كده أن تحافظي على نفسك عشان اللحظة اللي إنتِ فيها دلوقتي دي وخوفك من ربنا".

 

الزنا الخوف من الزنا قصة فتاة مع ابن خالتها تقبيل امراة باخر غير زوجها تحقيقات الطريق التوبة من الزنا
بنوووك