الطريق
الجمعة 26 أبريل 2024 10:12 مـ 17 شوال 1445 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

”خدي اللي يحبك”.. حكاية مجهولة تثير تفاعل الفتيات على السوشيال ميديا

الحب من طرف واحد
الحب من طرف واحد

مشكلة جديدة في إحدى جروبات الفتيات، تثير تفاعل العضوات معها، وهي تدور حول الزواج والحب من طرف واحد وكيفية استكمال الحياة الزوجية أو التفكير في الطلاق.

وتقول رسالة مجهولة من إحدى عضوات جروب للفتيات، إنها متزوجة منذ شهرين فقط، ولكنها كانت مجبرة على الزواج، لأنها حاولت كثيرًا انهاء هذا الارتباط في فترة الخطوبة ولكن أسرتها كانت تضربها وتجبرها على الاستمرار معه حتى تم الزواج، مبينًة أنه بالرغم من محبة زوجها لها بشكل كبير، ولكنها لا تستطيع أن تبادله هذا الحب بالإضافة إلى العبء الذ ي تحمله في تنظيف منزل العائلة التي تعيش معهم بمفرها.

وانهالت التعليقات من فتيات الجروب، حيث كتبت أميرة محمد عبد الكريم، إحدى رواد فيس بوك: "يا حبيبيتي فيه مثل بيقولك خدي اللي يحبك ومتخديش اللي تحبيه..وغالبا في الزمن ده قليل جدا لما تلاقي راجل بيحب بجد..حاولي تقربي منه وربنا يسعدك".

وعلقت أمه الله عز، إحدى عضوات جروب فتيات: "وحدي الله وحاولي تقربي منه وحبيه في الزمن دا صعب تلاقي حد يحبك ويراعي ربنا فيكي".

اقرأ أيضًا: ”10 سنين مش كتير”.. الفتيات تتفاعلن مع مشكلة من مجهولة على السوشيال ميديا

وكتيت إيمان رفعت، إحدى رواد فيس بوك: "مفيش راجل بيعط في الزمن ده علشان ست مش هتلاقي زيه تاني حاولي تحبيه هو كده صادق في حبه ليكي، إديله فرصته وافتحي قلبك ليه باين من كلامك أنه حد طيب".

وعلقت منة محمد: "استغفري وأذكري ربك طول ما إنتِ بتروقي تحت وبالطريقة خليه يشاركك في شغل بيتكم من غير ماتقولي لحد وأحمدي ربك عليه وطول ماهو قدامك استغفري في سرك بنيه ان ربنا يحببكم في بعض أكتر وصدقيني حفظي عليه ومتتبطريش على النعمة لتزول من وشك وتتطلقي منه وتتجوزي واحد تاني قذر بيضربك أو ربك يغير حبك في قلبه ويقلبه كره".