الثلاثاء 19 أكتوبر 2021 11:39 صـ 13 ربيع أول 1443هـ
جريدة الطريق
  • WE

رئيس التحرير محمد عبد الجليل

تحقيقات

”حكاية بيت العيلة”.. مشكلة تثير جدل الفتيات على السوشيال ميديا

الزواج في بيت العائلة
الزواج في بيت العائلة

في جروبات الفتيات، تتوالى الحكايات عن مشكلاتهن، التي يتفاعل معها باقي العضوات، ولعل مشكلة إحدى عضوات جروب للفتيات، كانت جديرة بجذب انتباه الفتيات لها.

 

وتروي صاحبة المشكلة قصتها بأنها تعيش في منزل عائلي مع أسرة زوجها، ولكنها لا تشعر بالراحة، وتريد البقاء في منزل بمفردها إلا أن زوجها يرفض، وأخبرها بأنه لن ينتقل للعيش بمفرده إلا بطلب من والده ووالدته.

 

وأنهالت التعليقات على رسالة السيدة، حيث كتبت نور العين، إحد عضوات جروب فتيات على فيس بوك: "كان من الأول تقوليله كدا أنك مش حابه بيت العيلة، وكمان هو ماله برأي عيلته دا خلاص أعزلي نفسك وخليكي في شقتك".

 

 

وعلقت عبير محمد أبو الدهب: "طب وإنتِ مكنتيش..تعرفي من البداية أنك هتسكني في بيت عيلة ولا إيه ؟..مكنتي رفضتي من الأول يروحي".

 

 

وعلقت فتاة أخرى: "على فكرة أنا كمان زيك في بيت عيلة بس بصراحه أنا مرتاحة حماتي لأنها مش عندها بنات مش مخلفة بنات، يعني بتعاملني زي بنتها مع ان معايا سلفه بس سلفتي مش كويسه معاهم المهم انتي ليه مش مرتاحه في بيت العيله اصبري واتعاملي كويس معاهم وانتي ترتاحي".

 

اقرأ أيضًا: ”خدي اللي يحبك”.. حكاية مجهولة تثير تفاعل الفتيات على السوشيال ميديا

 

وكتبت زينب رمضان: "والله إللى أعرفه إللى توافق تتجوز في بيت عيله تستحمل ماتجيش تقول جوزي ومش جوزي كان من الأول تقولي لا لكن ماتجييش بعد كده وتقولي مش عايزه معروف بيت العيله يعني إيه وجوزك عنده حق يرفض لأنه مضربكيش على أيدك ولا أيه".

 

الزواج في بيت العائلة مشاكل الزواج في بيت العائلة اهمية الزواج في بيت العائل تحقيقات الطريق
بنوووك