الطريق
الثلاثاء 16 أبريل 2024 08:15 صـ 7 شوال 1445 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

ما بين «تعاطف ولوم».. كيف تفاعل رواد التواصل الاجتماعي مع خبر القبض على «قمر الوكالة»؟

حسناء الوكالة
حسناء الوكالة

بعد أن تمكنت الأجهزة الأمنية، من القبض على حسناء الوكالة، شهدت مواقع التواصل الاجتماعي حالة من التناقض، إذ تعاطف البعض ، شهدت مواقع التواصل الاجتماعي حالة من التناقض، إذ تعاطف البعض معها، في حين اتهمها البعض أنها نصبت على الفتيات وأضرت ببشرتهم، من خلال منتجاتها المغشوشة.

ومن خلال السطور التالية ترصد لكم«الطريق»،تعاطف رواد التواصل الاجتماعي مع حسناء الوكالة«قمر»بعد ما تم القبض عليها.

سبوها تأكل عيش

تعاطفت أحد رواد التواصل الاجتماعي مع حسناء الوكالة بعد ما تمكنت قوات الأمن القبض عليها، كاتبه«سبوها تأكل عيش واللي خايف على نفسه ميشتريش.. محلات كتير زيها بتبع بنفس الأسعار ولا عشان هي غلبانة".

وعلقت أخرى،" والله دا افتراء على قمر عشان وكله الجو من المحلات المستغلة ولو تم الفحص على باقي المحلات هتكون نفس المنتجات كلها مضروبة اللي عايز يشتري هي ما اجبريتش حد أنه يشتري".

واستكملت أحدى رواد التواصل الاجتماعي، كاتبه:" موضوع قمر دا أكيد من التجار الحاجة مقفولة والمفروض الصحة هي اللي تحدد دا أصلى ولا مش أصلى".

وتابعت عبر صفحتها،" واضح أنها نافست تجار كبار في المجال عشان كدا..في سناتر كبيرة بتبيع نفس المنتجات دي بأسعار منخفضة".

أمر طبيعي القبض عليها

وقال مستخدم: مش مصدق إن فيه ناس متعاطفة مع قمر البنت اللي بتضحك على الناس وبتقنعهم إن منتجاتها اللي برخص التراب هي هي نفس المنتجات الأصلية لكن متهربة، واستحلت الحكاية وكل يوم طالعة لايف كأن إلهام شاهين فتحت في الوكالة، أمر طبيعي ومنطقي القبض عليها علشان يعرفوا المنتجات دي بيتم تصنيعها إزاي، قال أوريجنال قال.

وتساءلت أحد رواد الشوسيال ميديا، كاتبه،" قمر عليها النهاردة طب هل المصانع بتاعت لبر السلم اتقفلت؟ هل هيتوفر للبنت دى شغل تاني شريف تعيل بيه أمها المريضة؟

وأوضحت:" في حين إن جدر المشكلة لسه موجود وآلاف الناس بتشتري المنتجات وتبيعها أونلاين وفي محلات عادي جدا ..وإن مفيش حد من دول هيتوفرله تيسير لشغل يناسب ظروفه"

اقرأ أيضًا:كيف تفرقي بين مستحضرات التجميل المغشوشة والأصلية؟ - خاص

موضوعات متعلقة