الطريق
الخميس 2 مايو 2024 07:08 مـ 23 شوال 1445 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

أحمد داش يكشف كواليس تعلم اللهجة الصعيدية بسبب ”نسل الأغراب” (فيديو)

أحمد داش
أحمد داش

يستعد الفنان أحمد داش، للدخول في السباق الرمضاني المقبل 2021، بمسلسل "نسل الأغراب"، مع النجمان كريم عبد العزيز، وأحمد مكى.

وفي لقاء للفنان الشاب أحمد داش، مع مراسل برنامج "its show time"، المذاع على قناة Cbc، كشف عن تفاصيل دوره في مسلسل "نسل الأغراب 2"، قائلا: "أنا بعمل دور سليم من سوهاج وسافرت سوهاج فعلا وقعدت مع الناس عشان أشوف هما بيتكلموا ازاى وبيتعاملوا ازاى مع الناس ومشيت في الشارع وشوفت كل حاجة عشان لازم أكون زيهم لما أعمل الدور".

اقرأ أيضا: أروى جودة تتحدث عن كواليس مشاركتها في ”حرب أهلية”

وعن تجربته مع اللهجة الصعيدية، قال داش: "اللهجة الصعيدية صعبة جدا ولكن زى ما قلت روحت سوهاج عشان أتعلم طريقتهم في كل حاجة، واللهجة الصعيدية بتختلف هناك من قرية لقرية تانية وهى في الأول بتكون صعبة لكن بعد ما بتتكلم بيها شوية بتتظبط معاك في نطق كل الكلام".

وعن مشاركته مع أحمد السقا، وأمير كرارة، قال أحمد داش: "أنا مبسوط جدا إنى بمثل قدام نجوم كبار مثل أحمد السقا وأمير كرارة والمخرج محمد سامى، وأنا اشتغلت مع أمير كرارة قبل كده في فيلم كازابلانكا، وكل كواليس المسلسل جميلة جدا".

مسلسل "نسل الأغراب"، يضم كوكبة من نجوم الفن، ويعد العمل من أضخم إنتاجات الدراما التليفزيونية فى رمضان 2021، ويجمع النجمين أحمد السقا وأمير كرارة للمرة الأولى فى الدراما، ويشارك معهم في بطولة العمل، عدد من نجوم الفن، وهم مى عمر، دياب، نجلاء بدر، إدوارد، فردوس عبد الحميد، أحمد مالك، أحمد داش، ريم سامى، محمد جمعة، عماد زيادة، أحمد فهيم، ليال عبد الخالق وآخرون، والعمل من تأليف وإخراج محمد سامى، إنتاج شركة سينرجى.