جريدة الطريق رئيس التحريرمحمد عبد الجليل
الأحد 25 سبتمبر 2022 07:33 صـ 29 صفر 1444 هـ

بعد وفاتها بسنوات.. الفنانة مريم فخر الدين تريند جوجل.. لهذا السبب

مريم فخر الدين
مريم فخر الدين

تصدر اسم الفنانة الراحلة مريم فخر الدين مؤشر البحث بموقع "جوجل" وذلك بعدما تداول رواد مواقع التواصل الاجتماعي فيديونادر لها وهي تتحدث من خلاله عن ابنتها ووصفتها بـ "الولا حاجة".

 

وظهرت مريم فخر الدين في الفيديووهي تتحدث عن ابنتها وكان ذلك خلال لقائها ببرنامج "سوارية " الذي يقدمه مدحت جمال، كيفية تعاملها مع أبنائها قائلة: «أنها اعتادت التعامل مع أبنائها عكس معاملة أسرتها التي كانت تفرض عليها الكثير من القيود».

 

اقرأ أيضًا:جميلة عوض لـ ”الطريق”: تعاطفت مع تمارا.. وهذه من ألهمتني الشخصية الشريرة

وتابعت الفنانة الراحلة حديثها من خلال مقطع الفيديو أنها تعلمت كيف تتعامل مع ابنائها بعدما كانت تعيش في ظل قيود الأسرة: "الحتة دي علمتني إني مقفش قدام عيالي في أي حاجة ابدا، يعني جات بنتي بعد ما خلصت ثانوية عامة، بقولها عايزة تطلعي إيه يا إيمان قالتلي ولا حاجة، قولتلها مش ممكن في بني آدم يطلع ولا حاجة كده في الدنيا» .

 

وأضافت مريم فخر الدين قائلة: «قولتلها طيب اطبخيلك طابخة، اعمليلك فنجان قهوة، قالتلي لأ معملش قهوة بالكتير ممكن أعمل شاي، طبعا أنا كنت حزينة من الحتة دي قولت لها تعالي معايا مثلي، ده انتي والدك محمود ذو الفقار وعمك عز الدين ذو الفقار ومرات عمك فاتن حمامة وكمان عمك صلاح ذو الفقار ومرات عمك شادية، وخالك يوسف فخر الدين» .

واستكملت حديثها بطريقة فكاهية وقالت: «طيب ده بؤرة فن وبتكره السينما خالص، عايزة تعملي إيه تقولي ولا حاجة، بس اتضح أن كلمة ولا حاجة دي لها طريق عظيم جدا، وهي ناجحة اكتر مني لأنها بتركب عربية مرسيدس مش دافعة تمنها وبدلدل شعرها من الشباك ومتعملش حاجة، وساكنة في بيت احسن من بيتي، وجوزها مبسوط منها لأنها واحدة معملتش ولا حاجة فعلى طول مبتسمة هتزعل ليه في إيمان دي صنعتها ولا حاجة».