الطريق
الأحد 19 مايو 2024 09:06 صـ 11 ذو القعدة 1445 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

أبرزها «الحياة حلوة».. أشهر الأغاني في اليوم العالمي للسعادة

فريد الأطرش
فريد الأطرش

يحتفل العالم اليوم الأحد الموافق 20 مارس، باليوم العالمي للسعادة، وبهذه المناسبة تستعرض لكم "الطريق" أشهر الأغاني التي تتحدث عن السعادة والبهجة، والذي قدمها أكبر النجوم في الوطن العربي.

الحياة حلوة

قدم النجم الكبير فريد الاطرش، واحدة من أهم الأغاني المبهجة والتي تعبر عن السعادة وهي "الحياة حلوة"، وهي من ألحان فريد الراحل وتأليف أحمد بدرخان، والتي تقول كلماتها: "الحياة حلوة بس نفهمهـا.. الحياة غنوه ما احلى انغامها.. ارقصوا و غنوا وانسوا همومها.. دي الحيــــــاة حلـــــوه.. الحياه ورده للي يرعــاهـا.. والحياة مرّه وحــــدة نحياهــا.. فوزوا بمتاعها وانسوا أوجاعها ليـــه نضيعها.. دي الحياة حلوه".

اضحك كركر اوعى تفكر

وغنت النجمة القديرة ليلى مراد، أغنية للضحك بعنوان "اضحك كركر اوعى تفكر"، في عام 1938 وهي من ألحان محمد القصبجي وكلمات أبو السعود الإبياري، وغنتها في فيلم "قلبي دليلي"، وتقول كلمات: "اضحك كركر اوعى تفكر اوعى تفكر.. حلوة الدنيا زى السكر.. اضحك كركر اضحك هاهاها.. ادي الجنه وادى عصافيرها تذقذق لك على اشجارها.. اضحك واقطف من ازهارها.. واوعى تفكر ليه تتعكر واضحك كركر هاهاها".


صاحب السعادة
كما قدم النجم إسماعيل ياسين أغنية عن السعادة، وهي بعنوان "صاحب السعادة، وهي من تأليف أبو السعود الغبياري، وتقول كلماتها: "كلنا عاوزين سعادة.. بس ايه هي السعادة.. و لا ايه معنى السعادة.. قوللي يا صاحب السعادة.. قوللي .. قوللي.. ناس قالوا لي ان السعادة للنفوس.. حاجة سموها الجنيه.. قول فضلت أجمع و أحوش ف الفلوس.. لما حسيت اني بيه.. كل ما أمشي في أي حتة ابتسام.. و اللي يمسح لي الجاكتة باحترام".

اقرأ أيضا: «قلشت مني».. أحمد سعد يعلق على السخرية من رقصته على تيك توك

اضحك يا ابو علي

وأخيراً قدم النجم سمير صبري، أغنية "اضحك يا ابو علي" في فيلم "جحيم تحت الماء"، وتقول كلمات الاغنية : "اضحك يابو على ياخفيف الدم روق يابو على واخلع م الهم يومك فللى فرفش وانجلى وافردها ياعم ان جيت للحق الحزن ده لا والفكر بلاش ان شا لله يارب يموت الحزن ما يلزمناش خلينا ف الفرح لحد الصبح نقول عاش عاش ده الفرح لاغلى ولاسمره على على ايه نهتم يومك فللى فرفش وانجلى وافردها ياعم طول ماحنا ياحلو ان شا الله ف هو سوا عايشين راح نعمل جو يا صاحبى ولو م احناش لاقيين ده الناس بالحب وراحه القلب اصحاب ملايين والفرح لاغلى فرفش وانجلى وافردها ياعم".

موضوعات متعلقة