الطريق
الخميس 18 أبريل 2024 12:48 مـ 9 شوال 1445 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

نعيم عيسى: «معنديش شقة تمليك.. وواخد على خاطري من الزعيم»

نعيم عيسى
نعيم عيسى

تصدر اسم الفنان نعيم عيسى، قائمة التريند على "تويتر"، وذلك بعد لقائه مع الإعلامي عمرو الليثي، ببرنامج "واحد من الناس"، المذاع على قناة الحياة.

أبرز تصريحات نعيم عيسى عن الزعيم

كشف نعيم عيسى، عن علاقته بالزعيم عادل إمام، وكواليس العمل معه والشهرة الذي حققها في أعماله مع الزعيم وجملته الشهيرة "لابد أن يدخل بها".

وقال "عيسى"، عن علاقته بالزعيم: "أنا اشتغلت مع عادل إمام كثيرا يمكن أغلب أفلامه، هو كان بيعزني وأنا كنت بحبه، إلى أن ظهر يوسف داوود، وهو في نفس طولي ووقتها بدأ يبعدني ويشغل يوسف داوود".

وأضاف: "أنا مش زعلان من عادل إمام ولكني واخد على خاطري منه، لأنه بعد الحب الكبير بينا يسبني ويتجه لممثل تاني، وأنا لم أعاتبه، ومقدرش أزعله ده بطل عظيم، مين يقدر يزعله، وبعدين لو مشتغلتش معاه هشتغل مع غيره".

الحالة الصحية لنعيم عيسى

وأشار إلى أنه لم يسأل على الزعيم في فترة مرضه لأنه لم يسال عليه، ووجه له رسالة: "ربنا يقويك ويديك الصحة والعافية ويخليك لنا وللدنيا كلها، لأن أنت محبوب وكوميديان عظيم".

وأعرب نعيم عيسى، عن استيائه من عدم سؤال زملائه عنه وابتعاده عن الأعمال الفنية: "آخر مسلسل شاركت فيه هو شارع عبد العزيز، كان دور صغير مشهد واحد وأنا زعلت لأنني بعد تاريخي يجبوني في مشهد واحد مع عمرو سعد".

وتابع: "وبعد كده أنا قولت مش همثل تاني ومشيت من القاهرة ورجعت إسكندرية، وقعدت حوالي 5 أو 6 سنوات بدون شغل وتعبت ودخلت المستشفى مرتين، وأشرف زكي نقيب الممثلين، هو الوحيد اللي كان بيسأل عليا ويقف جمبي ويعالجني".

إقرأ أيضًا .. تأجيل أنشطة المركز القومي للسينما 3 أيام حدادا على ضحايا حادث كنيسة أبو سيفين

واستكمل نعيم عيسى، باكيا: "بقالي 10 سنوات مبشتغلش وقاعد على المعاش، وتعبان وجاتلي جلطة في رجلي وقلبي وركبت دعامتين، بحس بحسرة كبيرة، ببقى متضايق، وأقول أنا ليه أنا انتهيت كده؟ عيان ومريض ونايم في البيت؟ ليه مبمثلش؟ ليه محدش بيبعتلي؟ ليه زملائي مش بيزوروني؟.. منهم لله".