الإثنين 16 مايو 2022 11:29 مـ 15 شوال 1443هـ
جريدة الطريق
  • WE

رئيس التحرير محمد عبد الجليل

تحقيقات

”مات بقهرته”.. هجوم حاد على صاحبة مشكلة نشرتها بالفيسبوك

زوجة تثور في وجه زوجها
زوجة تثور في وجه زوجها

حالة من الجدل اشتعلت على مواقع التواصل الاجتماعي وخاصة في جروبات البنات، على منشور إحدى النساء، بالهجوم الحاد عليها، نتيجة لما تسببت فيه من حزن لزوجها حتى مات مقهورًا على حاله.

 

 

بدأ الأمر بنشر إحدى النساء مشكلتها على واحد من جروبات البنات، من أجل الحصول على نصيحة منهن لمشكلتها، وكانت المشكلة أن زوجها يأخذ من راتبها من أجل توفير ما يحتاجه أبناءهم، لأن راتبه ضئيل ولا يكفي لتوفير المعيشة الطيبة لهم، وعلى الفور انهالت التعليقات التي جعلت الزوجة تستشيط غضبًا من زوجها وتواجهه بكلماتها التي أثرت في نفسه ومست كرامته.

 

واستكملت السيدة في منشورها قائلةً: "واجهت زوجي بعد ما شحنتوني عليه وكان كلامي عبارة عن تقليل منه زي ما يكون كلامي كان سكاكين رشقت في قلبه رد عليا بكشره وحزن إنه ان فاكرني بساعده بطييب نفس علشان دخله قليل وكان عايز يعيش ولاده مرتاحين بس من بكرة متصرفيش جنيه ودخل نام بس مصحاش مات بقهرته وحسرته على نفسه.. أنا السبب في موت جوزي حبيبي وأبو ولادي، لو كانت واحدة بس قالتالي استحمليه يمكن ظروفه صعبة أو ظنه فيكي خير أنكوا واحد ومفيش بينكوا فرق منكش كل ده حصل.. أنا مش قادرة أعيش".

 

هجوم السوشيال ميديا على صاحبة مشكلة على فيس بوك

وعلى الفور انهالت التعليقات والهجوم على صاحبة المنشور، حيث كتبت أم أشرقت، إحدى رواد موقع "فيس بوك": "وانتي تنزلي ليه اصلا مشاكلك ع الفيس؟ مافكيش مخ خالص يفكر ما اكيد هايقوللك ماتصصرفيش ع البيت وانتي مسؤله منه.. بس انتي اللي ادري بظروفك مش هما.. وبعدين وفيها ايه لما تساعديه وتصرفي.. مابيتك وعيالك.. وحتي لو شيلتي الفلوس ومصرفتهاش هاتوديها فين ف الاخر..اهو راح خالص وسيبهالك وخليلك المرتب كله اصرفيه بقي وربي انتي العيال لوحدك".

 

وعلقت صفحة باسم "دعاء كن ذا أثر"، إحدى رواد فيس بوك: "وهي ليه متغلطش نفسها انها داخله تشكي. ع الملأ لناس متعرفهمش واصلا في بنات منفسنة وما بتصدق توقع الناس ف بعض"، وردت حياة، إحدى رواد فيس بوك على المنشور قائلةً: "مهي دلوقتي مفيش واحده بقت تاخد قرارها من نفسها ولا تفكر بدماغها هي بقت لو عايزه تشرب تنشرها على الفيس بقت كل أسرار البيوت منشوره على الفيس".

اقرأ أيضًا: رواد السوشيال لـ ”حسام بهجت” هل أنتم فاكر أن الشعب هيفضل ساكت علي الخونة والعملاء؟؟

وكتب رامي رامي، أحد رواد فيس بوك، قائلاً: "يعني رجعت السبب في التعليقات؟ هذا زوجك وانت اخرجتى سرك انت المسؤولة ولا احد غيرك انت زوجك ومستحملتيهش والموت على الناس جميعا ربي يرحمه واتعلمى درس لا تفشي باسرار بيتك للناس".

 

هجوم السوشيال ميديا تحقيقات الطريق صفحات البنات مشاكل زوجية اسرار البيوت
بنوووك